Lavpris og luksus er lønnsomt

Del : fbtw

Luksusbutikkene vokser mest, mens lavprisbutikkene oppnår best driftsmarginer. Mellomsjiktet blør, viser lønnsomhetslisten fra Handelskonferansen 2015.

Konsulentselskapet Varde Hartmark utarbeidet listen til Virkes handelskonferanse. Her er noen hovedfunn:

  • Bransjene optikk, tekstiler og belysningsutstyr var mest lønnsomme i 2014, mens musikk, reiseeffekter, bijouteri og barneutstyr var lite lønnsomme.
  • Bransjevinnerne nyter godt av god markedsutvikling og mer bevisste kunder. Taperbransjene sliter med bransje og kanalglidning.
  • Både luksus- og lavprissegmentet leverer omsetningsvekst over bransjesnittet, men lavpriskonseptene har best lønnsomhet.
  • Cubus, Bik Bok og Kid interiør topper listen over butikkjeder med best lønnsomhet. Alle har en driftsmargin på over 15 prosent.
  • Av butikkjeder kan både Norrøna og Kitch´n, med tydelige konsept innenfor spesialfaghandelen, vise til svært imponerende vekst i perioden.
  • NorgesGruppen og Reitan deler på å være best på henholdsvis lønnsomhet og vekst. NorgesGruppen leverer fortsatt de beste driftsmarginene blant paraplyselskapene.
  • Kiwi er best i klassen når det kommer til lønnsom vekst og er en kraftig bidragsyter til den gode veksten som tilskrives NorgesGruppen.
  • Spesialbutikker og butikker med vekt på bredt vareutvalg, samt lavpris blir morgendagens vinnere. De tradisjonelle i mellomsegmentet taper.

Kilde: Varde Hartmark/Virke