Økonomi- og administrasjonsansvarlig, Odd Michael Stavnes og produkt- og markedsansvarlig, Cathrine M. Berg-Nielsen i Fairtrade Norge ønsker seg flere produkter og bedre plassering i butikkhyllene.

– Må etterspørre Fairtrade

Del : fbtw

Nordmenn kjøper langt færre Fairtrade-merkede produkter enn svenskene. Dårlig utvalg og prisbevisste forbrukere får skylden.

– Dagligvarebutikkene tilbyr altfor få Fairtrade-produkter. Vi vet at forbrukeren vil ha produktene, og da må butikkene tørre og satse på etiske varer, mener Cathrine M. Berg-Nielsen, produkt- og markedsansvarlig i Fairtrade Norge.

Nordmenn handlet rettferdige produkter til en estimert verdi av 571 millioner kroner i 2014. Til sammenligning handlet svenskene for over 2,7 milliarder kroner. Økningen fra året før var på henholdsvis 7 og 37 prosent.

Meny er best i klassen

– Svenskene ligger et lysår foran oss. Systembolaget har for eksempel valgt å ta inn en betydelig mengde Fairtrade-merket vin. Men Norge gjør fremskritt, blant annet ved at hotellkjedene Choice og Scandic kun serverer Fairtrade-kaffe.

DSC_0046Hun roser Meny som er best blant dagligvarekjedene og håper alle butikker får et minst like bra utvalg i fremtiden. Spar får også skryt for å ha vært frempå den siste tiden og gått over til 100 prosent Fairtrade-roser i sine butikker.

– Fairtrade bør også få langt bedre plassering i hyllene. Vi jobber med å påvirke beslutningstakere og vet at dette smitter over på forbrukerne.

Kaffe og blomster er de største produktgruppene, men det er salget av bananer som øker mest. Innbyggerne i Oslo kjøpte Fairtrade-bananer for over 12 millioner kroner i fjor.

Bør tenke etisk

Gunnar Larssen, administrerende direktør i OHF, sitter i styringsgruppa for Fairtrade i Oslo kommune. Han mener handelen tar ansvar, men at forbrukerne må bli mer bevisste.

– Produktene må selge for å være en del av sortimentet. Kundene har mye å gå på i forhold til å etterspørre Fairtrade, sier Larssen.

De er enige om at kvaliteten på produktene er viktig, og at pris påvirker forbrukerne.

– Både butikker og kunder er prisfokuserte. Vi burde tenke mer på etikk. Du må kanskje betale litt mer for Fairtrade, men da er det viktig å huske på hva pengene går til, understreker Berg-Nielsen.

 

DSC_0051Gunnar Larssen i samtale med Baker Hansen som bidro da det ble arrangert Fairtrade-pause på Rådhusplassen i oktober. Mester Grønn,  Norgesgruppen, Starbucks og Marks  Spencer bidro også med produkter til forbipasserende.

Gunnar Larssen i samtale med Baker Hansen som bidro da det ble arrangert Fairtrade-pause på Rådhusplassen i oktober. Mester Grønn, Norgesgruppen, Starbucks og Marks and Spencer bidro også med produkter til forbipasserende.

Oppfordring til Oslo kommune

De oppfordrer Oslo kommune til å etterspørre flere etiske produkter i forbindelse med sine innkjøp. I byrådserklæringen for 2016-2020 skriver Ap, SV og MDG at byrådet vil:

  • Sikre en mest mulig etisk og bærekraftig profil på kommunens investeringer
  • Stille strengere krav til miljø, fagopplæring, og samfunnsansvar ved kjøp av varer og tjenester.

Oslo kommune fikk status som Norges Fairtrade-hovedstad i 2011. Gjennom styringsgruppa skal kommunen øke kunnskapen om etisk handel og forbruket av Fairtrade-merkede produkter.

FAKTA

  • Fairtrade er verdens største og mest kjente merkeordning for rettferdig handel.
  • Fairtrade skal sikre bedre arbeidsforhold og handelsbetingelser for bønder og arbeidere i utviklingsland
  • Fairtrade-merking av produkter er et verktøy for importører og forbrukere i Norge som ønsker å bidra til mer rettferdig handel og utvikling i fattige land.
  • Det finnes Fairtrade-merket kaffe, te, kakao, sukker, juice, is, sjokolade, bananer, ris, krydder, honning, bomull, blomster og vin i Norge.