OHFs Gunnar Larssen og Marius Varner på Varners nye servicekontor på Billingstad.

– Må ivareta mangfoldet

Del : fbtw

Nesten uansett hvor kundene flytter på seg, vil kleskjedene til Varner være der. Men ikke alene.

– Vi må stå sammen med andre. Det er handleopplevelsen som er interessant for kunden, og da er mangfoldet av stor betydning. Dersom levegrunnlaget for mangfoldet blir borte, er det problematisk, sier Marius Varner, administrerende direktør i Varner og den mellomste broren i familiebedriften.

OHF gjør en viktig jobb

OHFs Gunnar Larssen på besøk hos Marius Varner og deres nye servicekontor ved inngangen til Nesøya.

OHFs Gunnar Larssen på besøk hos Marius Varner og deres nye servicekontor ved inngangen til Nesøya.

Han håper ikke politikere kommer til raske konklusjoner når de drøfter «bilfritt sentrum» eller andre saker som angår næringslivet. En levende by trenger en velfungerende handelsbransje som blir hørt.

– Jeg er glad for at OHF prioriterer næringspolitikk. Det er en viktig jobb på vegne av medlemmene. OHF skal sørge for gode rammevilkår og være en koordinator internt i bransjen. Jeg er også glad for at trygghet har høy prioritet i foreningen.

Klær må koste mer

Det ble et mellomår med en vekst på 4-5 prosent for tekstilkonsernet i fjor. Innkjøpsprisene økte 30 prosent uten at det påvirket salgsprisen.

– Klær kommer til å koste mer fremover. Prisene må reflektere prisnivået, men vi skal være forsiktige. Det blir spennende å se hvor mye den økonomiske usikkerheten i landet styrer lommeboka i 2016.

De er forberedt på et røffere år, men det hindrer ikke vekstambisjonene. Konsernet med over 1500 butikker i åtte land og kjeder som Cubus, Dressmann og Bik Bok skal vokse videre – både i omsetning og omfang.

Større på e-handel

Fra Cubus vår- og sommerkolleksjon 2016.

Fra Cubus sin vår- og sommerkolleksjon 2016.

– Norge er det klart største markedet, og vi dekker en stor del av befolkningen. Markedsandelen er på 17-18 prosent, så vi har mer å vinne. Målet er å være den norske bedriften som klarer å overleve den internasjonale konkurransesituasjonen.

Det danske markedet er det eneste i Norden de ikke har lykkes i. Varner gikk inn med tre kjeder, men klarte ikke å knekke den danske kremmerkoden. Det blir ikke noe ny satsing hos naboen med det første.

– Vi skal vokse der vi allerede er og har forbedringspotensiale langs hele verdikjeden. Vi er ikke langt fremme på e-handel i dag, men skal bli mye større i årene fremover. Det nye servicekontoret på Billingstad innbyr til enda mer kreativitet og kompetanse.