– Må ivareta mangfoldet

Del : fbtw

Det viser handelsbarometeret «Best Place to Shop» som baserer seg på butikkdata og førstehånds forbrukerinformasjon om de største handelsområdene i Osloregionen.

– Vi ser flere steder at det ikke er samsvar mellom hva forbrukeren helst vil og hva forbrukeren faktisk gjør. Grünerløkka er et godt eksempel. Mange liker å handle der i teorien, men oppsøker ikke området for å gjøre det, poengterer Lars Fredriksen, utviklingssjef i OHF.

Dette bekreftes av de harde dataene. Grünerløkka er Norges fjerde største handelsområde med 290 butikker og nesten 3 milliarder kroner i omsetning, men regnskapene viser et samlet underskudd på 2 000 kroner i 2012.

Fredriksen synes det er synd at flere butikker på «Løkka» må legge ned etter kort tid.
– Det er viktig å bevare Grünerløkkas særpreg, samtidig som det skal være lønnsomt for de som driver. Lønnsomheten er viktig for at gårdeierne ivaretar byggene.

Han tror området derfor kan være tjent med en miks av nisje- og kjedebutikker, og understreker at mangfoldet er den beste løsningen.
– Det må ikke bli slik at gårdeiere bare tar inn de store kjedebutikkene for å få gevinst. Stor kommersielle aktører vil være tjent med å ivareta mangfoldet.

Mener kjedebutikker kan redde småbutikker på Grünerløkka

OHFs utviklingssjef synes noe av det mest interessante i undersøkelsen er å se hvor lojale folk er til sitt handlested. Folk beveger seg ikke noe særlig utover områdene de handler til daglig. Unntaket er de som bruker mye penger på klær og ting, såkalte «Big Spenders».

– Storshopperne tar i mindre grad hensyn til beliggenhet. Dette er nok folk som i stor grad bruker Grünerløkka, Bogstadveien og Oslo sentrum når de shopper.

På spørsmål om hva er viktigst i valg av handelssted, hvor respondenten kunne krysse av flere svaralternativer, svarer:

  • 63 % god beliggenhet
  • 44 % gode parkeringsmuligheter
  • 43 % lange åpningstider
  • 42 % lave priser 
  • 38 % gode tilbud
  • 35 % oversiktlig/lett å finne frem
  • 35 % god service
  • 32 % rent og ryddig
  • 28 % kan kombineres med ærend
  • 28 % enkelt å reise dit kollektivt
  • 25 % unike butikker
  • 21 % godt miljø og atmosfære
  • 17 % kjedebutikker
  • 15 % trygt å ferdes
  • 12 % gode restaurant- og kafétilbud
  • 11 % har Vinmonopol
  • 3% er synlig i markedet
  • 3 % gode underholdsningstilbud
  • 1 % har treningsstudio

Undersøkelsen er et samarbeid mellom Prognosesenteret, YouGov og OHF. 1079 respondenter i Oslo og Akershus har besvart undersøkelsen som ble utført på web i mai/juni 2014.