Makt og trender

Del : fbtw

Da jeg var butikksjef hos nåværende Meny for mer en 40 år siden, var mye av makten hos leverandørene og grossistene. De bestemte hvem som skulle få selge deres varer og til hvilken pris. Kjøpmannen brukte mye tid på å kjøpe inn i stedet for å selge varene. Det er vel derfor det heter kjøpmann? Det var veiledende priser som leverandørene bestemte. Og så ga butikkene litt rabatt. Rabattene fra leverandørene ble stadig større og de veiledende prisene økte og ble mer villende. Kreativiteten rundt rabatter var stor. Selgere kjørte rundt med håndrabatter på bilen. Kjøp ti og få en ekstra. Jeg opplevde tilbud om kjøp ti og få fire ekstra. Kjøpmenn gikk inn i kjeder for å sikre seg de beste innkjøpsvilkårene. Kjedene ble større og fikk mer makt. Det ble volumrabatter, logistikkbaserte rabatter, varelinjerabatt, joint marketing, lojalitetsrabatter, bonussystemer osv osv. Grossistene ble logistikkpartnere som nå er integrert med butikkjedene. Og leverandørene begynte å produsere kjedenes egne merker. Slik har utviklingen fortsatt og stadig mer makt er flyttet over til kjedene og de store gruppene. Slik er det innen de aller feste bransjer. Det er kamp om makten og fortjenesten.

Det er forbrukeren som er ballets dronning. Det er forbrukeren som bestemmer hvor han eller hun vil handle. Konkurransen er tøff og forbrukeren må tas på alvor. Det påstås ofte at vareutvalget er for lite og prisene er for høye. Vareutvalget har vel aldri vært større og prisene har aldri vært lavere relativt sett. Effektiviteten i alle ledd blir stadig høyere. Og dette er bare en start. Alt kan gjøres bedre, mer effektivt og mer kundevennlig. Og maktkampen fortsetter.

Det er snart påske og våren er i anmarsj. Det er tid for vårrengjøring. Gater og veier feies. Jeg oppfordrer dere alle til å ta et kritisk blikk på egen virksomhet. Se det med kundens øyne. Rydd litt ekstra utenfor og sørg for vinduspuss. Bli gjerne også med på lokal Rusken-aksjon slik at vi får en enda bedre Osloregion.

Markedet er i rask endring. Hvilke trender vil vi se i handelen fremover?
Dette vil være tema på frokostmøtet tirsdag 24.mars. Mer enn femti har allerede meldt seg på. Vi har fortsatt noen ledige plasser. Kom og følg med på trendene!

Det er årsmøter hos OHF tirsdag 28.april. Innkalling og dokumentasjon legges ut på www.ohf.no 27.mars. Sett deg inn i hva vi driver med og benytt anledningen til å benytte din stemme. Vi skal også ha Samråd for å drøfte planene fremover. Og vi skal ha hyggelig mingling med servering. Jeg håper å møte mange av våre medlemmer.

God vår med maktkamp og trender.

Gunnar Larssen
Adm.direktør
Gunnar@ohf.no