Målgruppen er på mobil

Del : fbtw

? Folks medievaner endrer seg som regel svært sakte, men utbredelsen av smarttelefoner og stadig større båndbredde, gjør at vi snakke om en mobilrevolusjon de to-tre siste årene, skriver Nils Petter Strømmen, styreleder i Kommunikasjonsforeningen i fagbladet deres.

Strømmen jobber til daglig som seniorkonsulent i TNS Gallup, og referer til tall og fakta fra egen arbeidsgiver.
  • Fire av fem nordmenn har smarttelefon
  • 43 % av trafikken på norske nettsider fra mobile enheter i 3. kvartal 2013
  • Halvparten har tilgang på nettbrett
  • 78 % mellom 3-11 år har tilgang til nettbrett
  • En tredjedel mellom 15-29 år er logget på Facebook «hele tiden»
? Om du selger billige flybilletter, samler inn penger til trengende i den tredje verden eller ønsker å få folk til å resirkulere plastavfallet, så er det en ting du kan være sikker på: Du treffer garantert halvparten av målgruppa di på mobil, sier han.
Strømmen understreker hvor viktig søkeoptimalisering, brukervennlighet og kreativitet blir i denne sammenhengen. Det gjelder å komme høyt opp på søkemotorenes treff, mobiltilpasse landingssider og ha et unikt uttrykk.
? Det har aldri vært lettere å gå i dialog med kunder og brukere. Og ikke minst kan du få vite ting om de du ønsker å påvirke som du tidligere i beste fall kunne gjette deg til, for eksempel hvor vedkommende befinner seg og i omtrent hvilket vær, sier han og fortsetter:
? Den nye innsikten vil styrke relevansen for mottakerne, og øke sannsynligheten for at du når frem med budskapet ditt. Fra omtrent nå er det virksomhetskritisk å ikke legge mobilrevolusjonen til grunn for kommunikasjonsarbeidet.