Mer mathandel på nett

Del : fbtw

Denne uka får Kolonial.no og Retthjem.no konkurranse fra Marked.no om dagligvarehandel på nett.

Aftenposten har i flere artikler den siste tiden skrevet om et marked i meget rask vekst.

Liten del av dagligvarehandelen

Dagligvarer netthandel PixabayI august i fjor omsatte Kolonial.no for i overkant av 1 million kroner i uken. Nå ligger omsetningen på over 4,5 millioner kroner i uken.

Selv om netthandel utgjør en liten del av den totale dagligvarehandelen i dag, peker pilene bare én vei: rett opp!

Gratis levering

Denne uken blir Stein Erik Hagens nye nettfirma, Marked.no, en konkurrent i dette markedet. Han lokker med gratis levering i starten.

Kolonial.no svarer med å tilby ekspresslevering. Kunden innenfor Oslos grenser kan få levert varer kjøpt på nettet i løpet av 90 minutter.

Avtale med Rema 1000

Hagens selskap skal selge merkevarer fra de store leverandørene, mens Kolonial.no har en avtale med Rema 1000, som gjør at de tilby egne merkevarer i tillegg.

Marked.no begynner med 3000 varer i sortimentet. Kolonial.no, som ble etablert i august 2013, har et vareutvalg på 4000 varer.

Begge har en klar plan om å vokse seg mye større. Både Kolonial.no og Marked.no varsler at de skal være billigst.

Mer impulshandel på nett

Eksperter Aftenposten har snakket med, tror at vi innen kort tid vil handle mer på impuls på nettet enn i en tradisjonell butikk.

I en tradisjonell butikk legger kunden merke til mindre enn én prosent av varene i løpet av handleturen. Nettbutikken vil derimot ha muligheten til å vise frem langt flere varer.

– På nettet blir du fulgt av algoritmer som kan komme med forslag hele veien, sier dagligvarespesialist Jan Hillesland i selskapet Big Blue & Company.

Les også: