Midt i julestria

Del : fbtw

Julehandelen kommer ikke overraskende på hvert år. Butikker vet å forberede seg og noen bransjer bedre enn andre. Vi har tatt en prat med tre travle sjefer i typiske julebutikker.



DSC_0004Finn Martinsen, administrerende direktør i David-Andersen

– Hvordan blir årets jul for dere?

– Vi har god fart inn i julen med en organisk vekst på 14 prosent til og med oktober. Vi er veldig avhengige av julehandelen ettersom 20-25 prosent av årsomsetningen skjer i desember. Nå har vi brukt 11 måneder på å forberede oss og åpner storstua i midten av november. Da er vindusutstillingene ferdige, lokalene polert og jeg har vært rundt i alle filialer for en peptalk. Men det er først litt uti desember, det blir skikkelig travelt. På den travleste tiden er 20 personer på jobb samtidig i vår Falgship Store i Karl Johans gate. Ingen av disse er nyansatte. Opplæringen og treningen er unnagjort tidligere på året. 

– Hva er det viktig å forberede seg på?

– Å tilrettelegge for gode kundeopplevelser. Det kommer til å bli kø, men vi skal bruke tid med hver enkelt kunde og servere kaffe til dem som venter. Vi legger mye identitet i innpakningen og gullkronen vår er prikken over i-en. Mange av kundene er bare innom et par ganger i året og skal erfare vår fagkunnskap og gode service, samt vite at vi har kvalitetsvarer og tar fashionmarkedet på alvor. Dessuten må vi sette sikkerhet i høysetet med så store verdier som vi har.

– Hva blir bestselgeren hos dere i år?

– Nordmenn er mer glad i forgylt sølv og gult gull enn tidligere, og vi ser at fargesteiner er moteriktig. Smykkene skal ikke være store og pompøse. Merkevarer som Georg Jensen, Ole Lynggaard og Tag Heuer selger som regel veldig bra. Hos oss får man kjøpt julegaver fra 200 kroner til 400 000 kroner. Snittkjøpet ligger på 3000-4000 kroner, men flere legger vesentlig mer i gaven. Vi har kommunisert til kvinner gjennom hele året og håper mennene nå vet hva som står på ønskelisten. Vi er tydelig tilstede i næringslivsaviser og i motemagasiner. Hovedmålgruppen er 35-50 år.

Hvilke planer har dere for 2016?

– Neste år fyller vi 140 år, og det skal vi selvfølgelig feire. Det kommer flere egne produkter, og Jenny Skavlan blir med oss videre. Å bruke bloggere og it-jenter er en bevisst strategi for å nå et yngre publikum. Vi frontet for eksempel Camilla Pihl før hun ble veldig kjent og har utviklet en smykkekolleksjon sammen med henne. 

Ida HovengenIda Hovengen, butikksjef hos Enklere Liv på Byporten

– Når begynner julehandelen hos dere?

– Vi har et taktskifte i begynnelsen av november. Julebutikken sto ferdig 2. november med plakater, pynt og den nye vinterkatalogen. Der får man en rekke gavetips, og vi i butikken kan mye om produktene og er flinke til å komme med forslag. Vi har nettopp oppgradert butikkene, slik at det er mer oversiktlig for kundene hvor de finner hva.

– Hvilke forberedelser har dere gjort?

– Vi er nødt til å være skjerpet og effektive i november og desember. Hele 50 prosent av årsomsetningen skjer de seks siste ukene før jul. Det viktigste er å ha flinke ansatte som gir alle kundene like god service, kan produktene og liker tempo. Butikken vår er ikke stor, og vi tripler antall ansatte i desember. Det er viktig at vi opprettholder den gode stemningen, og serverer pepperkaker og twist til dem som må vente. Heldigvis er det pakkedisker på senteret, slik at vi slipper kø i kassen på grunn av det.

– Hva blir bestselgeren hos dere i år?

– Vi selger smarte løsninger og gaver til de som har alt. Eggmaster er kjempekul! Det er en vertikal eggsteker som gir deg rulleomelett etter sju minutter. Jeg er også spent på Soupmaker som er blender og suppekoker i en og samme maskin. Ryggmassasjeputen var bestselgeren i fjor og fløy ut av butikken. Den kommer nok til å ligge under mange juletre i år også. Det samme med andre helse- og velværeprodukt.

– Hvordan har årets vært totalt sett?

– Vi er helt klart i vekst og håper på 20 prosent økning i 2015. Vi ligger på et bra og travelt kjøpesenter med mange forbipasserende som stikker innom og impulshandler. Enklere Liv på Byporten går best av alle i kjeden. 

Lars Wardenær (4)Lars Wardenær, daglig leder for Riktige Leker

– Hva betyr julehandelen for dere?

– Ingenting slår desember. Cirka 25 prosent av årsomsetningen ligger i desember. Julen begynner med leketøysmessen i Nürnberg i månedsskiftet januar/februar, og julevarene er stort sett bestemt før påsken. I starten av november gjør vi klar butikken og alle vinduene, så dobler vi bemanningen i desember. Da koker det i butikken, og vi går ned noen kilo alle sammen. Selv om de ansatte vet det blir mye å gjøre, så går de og gleder seg. Vi har godt julehumør!

– Hva selger dere mest av?

– Nå før jul kommer vi til å selge hundrevis av pepperkakeformer og masse bakeutstyr, samt småting til kalendergaver. Det er vanskelig å peke ut en bestsegler, men Kapla byggestaver, Brio-tog og puslespill selger alltid bra. Dessuten blir det jo kjelker, akebrett og lignende når snøen kommer. Interiørtrender er et viktig aspekt for mange kunder, og vi selger derfor en del møbler, utstyr og leker i dusere farger.

– Hvordan er markedsføringen i forkant av julen?

– Vi kommuniserer tilbud i to omganger og bruker hovedsaklig Aftenposten. Da kommer de beste og mest attraktive varene på tilbud. I tillegg har vi spennende utstillinger i seks store vinduer. Vi burde nok brukt mer tid på digitale kanaler, så der har vi noe å jobbe med neste år.

– Hva er egentlig riktige leker?

– Vi fyller 70 år neste år og mange forbinder oss fortsatt med umalte treleker, men jeg mener vi har det mest spennende leketøysutvalget i Norge. Hvem andre har 7-8 forskjellige bankebrett eller 15 ulike dukkehus og gyngehester? Det er viktig at lekene utvikler barnet, er sikre og holder høy kvalitet. Dessuten skal de ha flott design og ikke minst være morsomme. Totalt har vi 12-13 000 vareartikler fordelt på 840 kvadratmeter. Fordelen med å være frittstående er friheten til å vurdere og velge ut varer selv. 

Les: Åpningstider for butikker julen 2015