«Millennials» – en ny og krevende målgruppe

Del : fbtw

Generasjon Y, også kalt Millennials, er ikke en klart definert gruppe, men gjerne født mellom 1983 og 1999. Disse har ikke opplevd verden uten internett, og er en svært attraktiv målgruppe for annonsører, medieselskaper og ikke minst, handelsnæringen.
Denne generasjonen sjekker mobilen utallige ganger daglig og leser gjerne nyheter via sosiale medier. Så hvordan når man ut til en så krevende målgruppe? 

– Mange er alt for dårlige på historiefortelling! Fortell en historie rundt merkevaren din, spill på følelser, skap engasjement rundt merkevaren eller kjøpesenteret, oppfordret Martin Bentzen fra MEC.
Han mener i tillegg det er viktig å ha dialog med konsumenten så ofte som mulig i de kanalene som finnes. Der man tidligere måtte bruke en helsides annonse i avisen for å nå en uviss målgruppe, kan man i dag treffe midt i målgruppen ved hjelp av segmentering av annonser på eksempelvis Facebook og Twitter.

Også Morten Mørken fra Boostcom Media understreket hvor mye man kan få igjen for å målrette kommunikasjonen mot kundene.
Han fortalte også om hvordan man ved hjelp av såkalte beacons kan gi kundene akkurat de tilbudene de vil ha i det de er kjøpsmodus, nemlig akkurat når de passerer butikken din.
Beacons er små elektroniske brikker som plasseres i en butikk og sender ut signaler til mobiltelefoner i nærheten. Når en aktuell kunde er i nærheten kan vedkommende dermed få opp aktuelle tilbud på sin mobil.
– Dette kan man bruke på mange ulike måter, men eksempelvis kunne man sendt en kunde som har vært på kjøpesenteret en viss tid et tilbud på lunsj så ikke blodsukkeret blir så lavt at shopping ikke lenger er gøy.

Dagens siste mann ut, Geir Sundbye, ga publikum et bilde av hvordan «millennials» tenker. Han mener dette er en generasjon som ønsker å ha kontroll fordi de ikke stoler på generasjonen som allerede har «spist opp en stor del av kaka».
– Dagens unge er også veldig glad i luksusvarer, men de er opptatt av at det skal være luksus med mening. Det må kunne settes i kontekst og alt skal være transparent, sa Sundbye.
Han avviste også myten om at de unge i dag ikke lenger gidde å gå til butikken for å handle.
– De er ikke bare sofashoppere. Undersøkelser viser at de søker opplevelser og inspirasjon. 
Han anbefalte derfor publikum å utnytte de digitale kanalene til å inspirere kundene til å komme til den fysiske butikken.
– Husk også at engasjement og involvering er mye mer verdt enn antall likes!

Les mer om den krevende Millenials-generasjonen i denne artikkelen i Dagens Næringsliv.

Dette var årets siste frokostmøte hos OHF, men vi starter 2015 friskt med frokostseminar med Siv Jensen.
Du kan lese mer om møtet HER.