Mindre penger på reklame

Del : fbtw
Dagligvarekjedene bruker enorme pengesummer for å markedsføre tilbud i media. Alle mest brukes på avis og tv.
De 9 første månedene i 2013 brukte for eksempel Rema 1000 333 millioner kroner på reklame. 63 prosent i avis og 26 prosent på tv.
Kjeden er ikke alene. Kiwi brukte 281 millioner kroner samme tidsrom, Spar 220 og Coop OBS 199. Til sammenligning brukte Lilleborg 318 millioner kroner, Elkjøp 294 og Tine 281.
Gisholt, som er høyskolelektor ved BI, tviler på at reklamen virker godt nok og er således skeptisk til pengebruken. Han synes også bransjen burde kommunisert noe annet enn pristilbud.
? Tenk om noen ville våge å satse på å tilby noe mer, for eksempel ekte nyheter (innovasjoner) og bedre
service, skriver han i sin spalte i Dagligvarehandelen.
Dessuten tror det er bedre å påvirke kundene direkte i butikken enn å drive «indirekte
upersonlig påvirkning av kundene via medier».
Han håper noen vil begynne å kutte i det han kaller overdådig mediebruk og heller prioritere innovasjon, service, butikk og opplæring.