Mobilhandel doblet seg

Del : fbtw

Andelen nordmenn som benytter mobilen til å handle fysiske varer på nett har doblet seg det siste året.

Det viser siste netthandelsundersøkelsen fra Posten og Bring, hvor tall fra første kvartal 2015 er sammenlignet med første kvartal i år (forklaring til tallene nederst i saken).

Kvinner fullfører kjøpet

Mobilhandel smarttelefon PixabayLike mange menn som kvinner benytter mobilen sin for å finne informasjon om en vare i forkant av et nettkjøp, men langt flere kvinner fullfører kjøpet på mobilen.

Menn går i større grad over til å bruke andre enheter, spesielt pc/mac, for å gjennomføre kjøpet. I aldersgruppen 30-39 år oppgir dobbelt så mange kvinner som menn at de foretrekker å bruke mobilen til netthandel.

Menn impulsshopper

Den totale andelen som oppgir at de foretrekker å bruke mobilen til nettshopping har økt med 20 prosent siden i fjor. Og på mobil er det faktisk menn som impulsshopper mer enn kvinner.

Så hva kan være årsaken til at kvinner har en langt høyere konvertering på mobil enn mennene?

– Det kan ha med hvilken situasjon kvinnene er i, og tidspunktet for når de handler. Og så er kanskje kvinnene mye lengre framme når det gjelder å utnytte mobilen til å løse flere av hverdagens gjøremål, konkluderer e-handelsdirektør i Posten og Bring, Gunnar Henriksen.

Bakgrunn for tallene

Pressesjef John Eckhoff opplyser til OHF at de intervjuer 1000 personer i kvartalet. I fjor ble de ferdig med intervjuene i februar, mens det ble januar i år. Intervjuene foregår via web, og de intervjuede er over 18 år og har handlet minst en gang på nett siste år.

Her kan du lese pressemeldingen fra Posten Norge