Møt vikaren som en ressurs!

Del : fbtw

Det understreker Siri Spillum, ekspert på butikkadferd og kommunikasjon, i siste utgave av Oslo Handel.

Ordentlig opplæring gir trygghet for vikaren som igjen gir god selvfølelse og selvtillit. Det blir enklere å ta nye utfordringer, og gleden av å mestre gir positive ringvirkninger.

Gå igjennom arbeidsoppgavene og stopp underveis om vikaren lurer på noe. Bruk tid på budskapet og vær sikker på at det er forstått. 

Som leder må du være tydelig og tålmodig når det gjelder opplæringen. Er ikke budskapet forstått, og du er lei av å forklare, så ikke stress vikaren med utsagn som: «Dette fikser du!» eller «Det går nok bra skal du se!».

Hvis vikaren vet for lite om kundemøtet, kassen og andre arbeidsoppgaver, så kan resultatet være at kunden blir behandlet på en mindre gunstig måte. 

Vikarene gjør naturligvis ting annerledes for den kjenner ikke rutiner og vaner. Dette kan gi nye ideer og bedre resultater. Tenk på vikaren som en ressurs!

  • Ansetter dere en vikar med stor sans for småprat og lett pludring, kan det være med på å lette stemningen i hele teamet.   
  • Ansetter dere en vikar med god erfaring fra kassearbeid, kan hun/han heller øve seg på gode kundemøter.
  • Ansetter dere en som oppriktig vil jobbe hos dere, får dere herlig og forfriskende motivasjon på lasset.
  • Ansetter dere en vikar med ulik bakgrunn og kunnskap, er muligheten stor for andre og muligens bedre ideer.