Mote og mat på nett

Del : fbtw
OHF følger handelsutviklingen tett. Omsetningstallene viser at netthandelen er i sterk vekst, selv om den fortsatt utgjør en liten del av den totale butikkhandelen.
Morgendagen er uten tvil spennende for handels- og servicenæringen, og meningene om netthandelens betydning ? nå og i fremtiden ? er mange og delte. Vi inviterte flere syn på vårt frokostmøte.

Miinto.no, Kouture og Kolonial.no har til felles at de selger varer på nett. Mens Miinto.no er en samleside for motebutikker, deriblant Kouture, så satser Kolonial.no på å selge dagligvarer.

De erfarer og ikke minst tror på videre suksess og lønnsomhet på nett, men møter motstand av varehandelsekspert Odd Gisholt fra BI. Han mener nettet er en fantastisk informasjonskanal, men til tider en umulig salgskanal.
Daglig leder Karl Munthe-Kaas hos Kolonial.no er ikke enig. Til tross for at nettbutikken bare har levd i 12 uker, er han ikke i tvil om at matbutikken har kommet for å bli.
? SSB forteller at gjennomsnittpersonen bruker 59 minutter i dagligvarebutikker hver uke. Vi tror at folk vil spare tid og handle enklere. I Norge har nesten alle tilgang til internett og handler for flere tusen kroner online allerede, så hvorfor ikke kjøpe dagligvarer også?
På Kolonial.no bestiller kunden varer som blir plukket og pakket på lageret, fraktet til hentepunktet for utlevering eller kjørt hjem. 
? Dette må jo bety en høyere sluttsum på kassalappen enn om jeg gikk innom Kiwi og gjorde jobben selv, mener Gisholt.
? Nei, vi har konkurransedyktige priser. Kostnadene holdes nede av at vi ikke har mange store butikker med ansatte på hvert gatehjørne.
Miinto.no tilbyr en webshopløsning og en stab som arbeider for å markedsføre nettsiden på Google og andre steder. Butikkene oppretter selv en profil og laster opp produktene. For hvert salg får Miinto en returkommisjon.

? Til gjengjeld får vi en døgnåpen butikk som er synlig langt utover Karl Johans gate. I 2013 var over en tredjedel av omsetning vår på nett, og vi tror ikke butikken vår på Arkaden hadde omsatt så bra, dersom vi ikke hadde vært på nett, sier eier og daglig leder i Kouture, Nathalie Henriksen.
Hun understreker at synlighet også handler mye om sosiale medier, opparbeide nettverk og pleie stamkunder. Bloggere og kjendiser har stor verdi.
? Når Lene Orvik blogger om en av våre kjoler, så ser vi direkte trafikk fra hennes blogg til oss via Miinto. I tillegg får vi en rekke henvendelser om den samme kjolen i butikk.
Daglig leder Jake Petersen i Miinto forteller at de har mange muligheter og noen utfordringer på veien videre. De ser blant annet på en løsning med returkommisjon til kjøpesentre.
? Dersom en butikk på et kjøpesenter går online, så skal senteret også ha en del av denne omsetningen. Det arbeider vi med å løse annerledes.
Gisholt forfekter sitt nøkterne syn på netthandel ved å vise til tallene, hvor butikkhandelen har en årlig omsetning på 400 milliarder kroner, mens netthandelen beregnes til 20 milliarder kroner.
? Skal nettbutikker være attraktive og lønnsomme, må transaksjonskostnadene ned og merverdien opp, konstanterer han.