Nettbutikker med for dårlig forbrukerinformasjon

Del : fbtw

3 av 4 nettbutikker har manglende informasjon på sine nettsider. Forbrukerombudet krever endring.

Forbrukerombudet har kontrollert 130 nettbutikker som retter seg inn mot det norske markedet.

For dårlig kontaktinformasjon, manglende informasjon om angreretten og returkostnader er gjengangere.

Skal følge ny lov

Kontrollen viser at 99 nettbutikker ikke følger angrerettloven og e-handelsloven, og 49 ikke har god nok informasjon om hvordan man kan komme i kontakt med kundeservice eller den som står bak nettbutikken.

Her er nettbutikkene som hadde ett eller flere lovbrudd på tilsynstidspunktet

Ombudet understreker at det ikke holder  med et kontaktskjema. Det skal blant annet alltid være oppgitt en e-postadresse.

– De næringsdrivende har plikt til å følge gjeldene lovverk. Vi ber derfor alle om å forsikre seg om at de følger den nye loven fra 2014, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Nytt tilsyn i 2016

Forbrukerombudet har oppdatert standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over internett og revidert veiledningen. De oppfordrer alle til å bruke disse aktivt når nettsidene skal endres eller fornyes.

Mangelfulle nettbutikker har nå fått brev og krav om å gjøre endringer. Dette gjelder blant annet IKEA.no, Expert.no, Elkjop.no, Ellos.no og XXL.no.

Ombudet vil gjennomføre et nytt tilsyn i begynnelsen av 2016 for å se om nødvendige endringer er gjort.

Les saken: Tilsyn viser at mange nettbutikker bryter angrerettloven