– Netthandel når et metningspunkt

Del : fbtw

Selv om netthandelen vokser raskere enn butikkhandelen, så ligger den på et lavt nivå i de fleste bransjer.

– Netthandelen øker kraftig, og veksten har vært betydelig større enn veksten i butikkhandelen de siste årene, forteller Tore Kvarud i Kvarud Analyse, som arbeider med kjøpesenterstatistikk, bransje- og markedsanalyser.

Hvordan lykkes med netthandel? Meld deg på gratis frokostmøte!

Bøker og elektronikk

Tore Kvarud arbeider med kjøpesenterstatistikk, bransje- og markedsanalyser.

Tore Kvarud arbeider med kjøpesenterstatistikk, bransje- og markedsanalyser.

Selv om netthandelen vokser raskere enn butikkhandelen, så ligger den på et lavt nivå i de fleste bransjer. Bare 5-6 prosent av klær kjøpes på nett. Men det finnes unntak.

– Over 20 prosent av boksalget skjer på nett og nesten det samme for elektronikk. Du finner heller ikke mange foto- og platebutikker lenger, påpeker Kvarud.

Han er delvis enig i at bekvemmelighet er utslagsgivende. Pris og utvalg er to andre viktige faktorer.

Vil nå et metningspunkt

– Men netthandelen vokser ikke til himmels. Vi kommer til å nå et metningspunkt fordi folk vil ut å se og ha den sosiale opplevelsen.

Det er usikkerhet rundt hvor stor netthandelsomsetningen er. Dette avhenger av hva som inngår i netthandelsbegrepet:

Vil netthandel si varekjøp eller inkluderes tjenester? Gjelder det kjøp fra norske nettbutikker eller tas netthandel fra utlandet med også?

Netthandel handlevogn PixabayOver 50 milliarder i forskjell

Virke anslo at det ville bli handlet for 4,1 milliarder på nett i desember, noe som er en økning på 10 prosent fra samme måned i 2014. De forventet noe lavere vekst i netthandelen fordi den svake kronekursen dempet netthandelen i utenlandske nettbutikker.

Totalt for landets detaljhandelsbedrifter var anslaget 55,5 milliarder kroner i desember 2015 mot desember året før. Det ga en økning på 3,5 prosent.

– Tiden man sparer ved å handle på nett, og at man slipper trengsel i butikkene, er de viktigste årsakene til at vi velger å gå på nettet for å handle årets julegaver, sa fagsjef i Virke Handel, Johanne Kjuus, før jul og la til at småbarnsfamiliene handler mest på nett.