Norrøna vant Handelsprisen 2015

Del : fbtw

– Norrøna blir belønnet for sin nisjestrategi gjennom vekst i både omsetning og lønnsomhet, sa administrerende direktør i Virke, Vibeke Hammer Madsen, som delte ut prisen.

Vurderingen er basert på krav til vekst i omsetning i kombinasjon med lønnsomhet over tid. I tillegg legger juryen vekt på virksomhetens holdning til etikk, miljø og bærekraft.

– Norrøna har gått sin egen vei i møte med de store sportskjedenes ekspansjon, og er en verdig vinner av årets handelspris, sier Hammer Madsen til Virke.no. Hovedorganisasjonen deler ut prisen hvert år.

Juryen skriver blant annet:

Handelsprisen 2015 går til en aktør som lykkes svært godt i en bransje utfordret av store kjeder, så vel som netthandel. Gjennom å bygge opp en kjede av egne butikker, viser vinneren at det er mulig å drive god butikk, med et spisset og tydelig nisje konsept.

Kjeden omsetter for nær 120 millioner kroner og har 10 butikker i Norge i tillegg til nettbutikk. De har også tatt konseptet sitt ut over landegrensene og etablert seg med 3 butikker i Sverige. I tillegg er de aktive på sosiale medier, de har eget magasin, en rekke gode ambassadører og en mobilvennlig nettbutikk.

I fjor vant XXL Sport & Villmark, og Carlings året før der igjen. Kjedekonseptene som vurderes må ha bestått i minimum tre år og ha en omsetning over 50 millioner kroner.