Ny angrerettlov

Del : fbtw

Når EUs direktiv om forbrukerrettigheter skulle innføres, måtte en ny angrerettlov på plass her til lands for å harmonisere med resten av Europa.

Den største endringen i den nye loven er at du i prinsippet har den samme 14 dagers angreretten i både norske og europeiske nettbutikker, så lenge butikken befinner seg i et EØS-land. 

Det vil si at du har 14 dager på deg fra du mottar varen til å angre på kjøpet, uten noen annen grunn enn anger, skriver Dinside.

Andre endringer:

  • Nå kan du ikke angre på forseglede intimprodukter om forseglingen er brutt
  • Du må fortsatt betaler returkostnadene, men hvis ikke butikken opplyser om disse, må de betale selv
  • Butikken kan kreve å få erstattet eventuelle verditap om de mener du har brukt en vare – ikke bare testet den

Den nye angrerettloven stiller også nye krav til nettbutikkenes kommunikasjon. Nå skal du bli fortalt alt du trenger å vite før du gjør kjøpet.

  • Du skal i klartekst få vite alt du blir belastet for utover kjøpssummen – før du trykker «Kjøp». Det du ikke får vite om, skal butikken erstatte. Samme gjelder bindingstider og automatiske fornyelser.
  • Slike «Kjøp»-knapper skal gjøre det så klart som mulig at du faktisk kjøper noe du plikter å betale for.
  • Butikken får ikke krysse av felt for deg ved bestilling. Gjør de det, skal du få erstattet eventuelle utgifter feltene ga deg.
  • Vilkår for reklamasjon, eventuelle kopibeskyttelser, varens viktigste egenskaper og lignende skal kommuniseres tydelig og klart, så kunden vet hva hun kjøper.

Mer om angrerettten hos Forbrukerrådet