Politiet advarer om svindelforsøk

Del : fbtw

Politiet i Oslo varsler om økt kortsvindel og ber handelsnæringen holde øynene oppe. I april ble en gruppe svindlere ble tatt etter at de hadde handlet varer for enorme summer med falske kredittkort. Politiet kaller denne typen svindlere «one-day shoppers», de er i Norge kun i kort tid og får med seg så mye de kan, før de stikker av.


To menn som i løpet av et par dager svindlet butikker i Oslo sentrum for mer enn 400 000 kr, ble pågrepet i en butikk like ved Karl Johan. Varene ble funnet på et hotellrom og returnert til butikkene de stammet fra.

– Observante butikkansatte bidro til at denne saken ble løst raskt og effektivt, fastslår politioverbetjent Roar Kvassheim. Det er svært viktig at handelsnæringen er oppmerksomme, og varsler oss i politiet når de mistenker svindelforsøk!

One-day shoppers i Oslo sentrum

One-day shoppers er begrepet politiet bruker om svindlere som kommer til byen er her en dag eller to for å svindle til seg så mye som mulig, for så å reise ut av landet. Denne typen svindel har de siste årene med jevne mellomrom dukket opp i butikker i Oslo.

Roar Kvassheim leder avsnitt for spesiell etterforskningsinnsats, Oslo politidistrikt, enhet sentrum. Han forteller om pågripelsen og sier:

– Denne gangen ble det brukt en metode politiet omtaler som «manuell inntasting». Flere av de mest vanlige betalingsterminalene har en svakhet som gjør det mulig å bedra butikken, dersom ansatte ikke følger godt med under betalingsprosessen.

Politiet tror det vil kunne komme flere slike tilfeller i tiden fremover og gjennom sommeren.

– One-day shoppers dukker gjerne opp i travle perioder, når antallet utenlandske kunder er høyt, for eksempel i sommerferie eller i førjulstiden, sier Kvassheim.

Politiet ber om å bli varslet dersom butikkansatte har mistanke om at de har blitt forsøkt utsatt for one-day shoppers. Det er viktig å melde fra til politiet umiddelbart, da svindlerne ofte kun er i landet i én eller to dager.

Hva skal man se opp for ved «manuell inntasting» metoden og one-day shopping?

  • Kunden snakker som oftest ikke norsk. Flertallet som benytter denne metoden har så langt snakket engelsk med britisk uttale.
  • Kunden bestemmer seg unormalt raskt for svært dyre varer, og kan velge ut varene nesten ukritisk. Ofte virker de å ha merkverdig lite kunnskap om produktene de skal kjøpe, til tross for summene det handles for.
  • Kundens bankkort fungerer ikke og kunden tar terminalen i egne hender for fikse problemet. Kunden taster unormalt mye på terminalen, og til slutt kommer en kvittering som viser at salget gikk gjennom.
  • På kvitteringen vil det ofte stå manuell inntasting, en metode som ikke skal gjøres av kunden, samt at selger bør sjekke at de 4 siste sifrene på kvitteringen stemmer med kundens bankkort.

Vær oppmerksom

Det kan være ubehagelig å mistenke kunden for svindel, og politiet viser til noen sjekkpunkter som bør øke oppmerksomheten til ekspeditørene:

  • Kunden bruker magnetstripen i stedet for chip ved betaling
  • Kunden har flere bankkort som blir forsøkt før det er dekning
  • Kunden er utenlandsk statsborger som kjøper dyre merkevarer

Bruk UV-lys

Bankkort er som regel laget i navnet til kunden, så det går an å sjekke om dette samstemmer med annen legitimasjon. Politiet oppfordrer spesielt utsatte butikker til å skaffe seg UV-lys, som gjør det langt enklere å se om kortet er falskt.

– Ved mistanke om bruk av falske kort, må butikkene varsle vektere som oppretter kontakt med politiet. Vi har høy kompetanse på skimmingsrelatert kriminalitet, og gjør det vi kan for å ta dem. Hvis de ikke blir tatt på stedet, men får gjennomført kjøpet og drar videre, etterforsker vi slike saker på tradisjonell måte i samarbeid med kortselskap og ved hjelp av sikkerhetsutstyr som kameraovervåkning.

Trygg handel – trygg by

Oslopolitiet understreker at kriminaliteten må bekjempes i tett samarbeid med Oslo Handelsstands Forening og andre aktører i byen.

– Butikkene må gjøre sikringstiltak. Det er kjempebra at OHF jobber aktivt for en tryggere by, blant annet ved å sikkerhetssertifisere butikker med eget trygghetsoblat, sier Roar Kvassheim.