PR: – Snakk om kunder, tall og trender

Del : fbtw

Virksomheter innen handel og service kan ha stort PR-potensial, ifølge kommunikasjonsrådgiver Ulf-Arvid Mejlænder. Men for å få god effekt må de knekke koden for hva som virker.

Frokostmøte_UlfA

– I PR holder det ikke å fortelle ting som egentlig bare er et reklamebudskap, som at man har lave priser, godt vareutvalg eller starter høstsalget. Snakk heller om kunder, trender og bransjeutvikling. Sett egen virksomhet inn i en større sammenheng, sa Mejlænder på et frokostmøte i Oslo Handelsstands Forening 1. september.

Han har selv arbeidet som rådgiver i eget firma i mer enn 10 år, og har skrevet flere bøker om PR og kommunikasjon. – Mediene er fortsatt en viktig kanal for PR, men historien din blir kritisk vurdert i en redaksjon som alltid er på vakt mot tekstreklame. Du må komme med en vinkling som ligner noe journalisten selv kunne tenkt på som en god ide, og du må presentere en nyhet som er interessant sett med lesernes øyne.

Mejlænder brukte en tenkt fargehandelskjede som eksempel, og mente overskrifter som «Grått er fargefavoritten», «Vil heller beise enn male» og «Slik tar du knekken på svertesoppen» har større sjanser for å lykkes enn de interndrevne salgstitlene man sjelden vil få publisert på redaksjonell plass.

– PR-verdien oppstår ved at du tar rollen som avsender av slike budskap, blir faglig talsperson og forbrukernes venn og veileder. Og i en slik sammenheng er det faktisk også mer sannsynlig at du samtidig får publisert noen av de budskapene som kan gi salgs- og markedsstøtte, sa Mejlænder.

Han understreket samtidig at markeds-PR slett ikke bare handler å komme i media, men at gode ideer ofte kan operasjonaliseres gjennom helt andre kanaler.
– Når virksomheter tar originale grep og skaper et fenomen det blir snakket om, kan ringvirkningene bli store. Men det er uansett viktig å sirkle seg inn mot de arenaene der man treffer sine egne målgrupper, enten det er i sosiale medier, tradisjonelle medier, fysiske møteplasser eller på annen måte.