Rabatt, vær så god?

Del : fbtw

Kristiania Kolonialkjøpmenns Forening mante til kamp og møtte personlig opp hos «merkemennene» for å få dem ut av systemet. Men Rabattkompaniets selgere fulgte hakk i hel og mange nye kom til. Kampen bølget frem og tilbake. Til slutt var det kundene som skjønte at dette var et fordyrende mellomledd og etter 5 år var «eventyret ute».

571 kjøpmenn, derav 44 kolonialforretninger falt for fristelsen og tegnet kontrakt. Dermed ble de anbefalt av selskapet. Ved kontant salg fikk man 5 rabattmerker for hver krone kjøpt. Når kunden hadde handlet for 200 kroner fikk han gratis en gave, for eksempel lommeur, teaterkikkert eller porselensservice. Medlemsbutikkene ble markedsført gjennom dagspressen og kundeaviser. Men selskapet skulle ha 5 % av omsetningen i provisjon!

Etter dette gikk man inn i en lang periode i der bransjeforeningene i handelen «holdt styr på» rabatter og utsalg. Utsalg kun i januar og august. Rabatter var dårlig handelsskikk og ble slått hardt ned på av kolleger. Utsalg og tilbud under julehandelen var helt utenkelig. Denne tiden er for lengst over. I dag er det rabatt, tilbud og salg hver dag. Utviklingen har vært drevet frem av handelen selv og ikke kundene.

Siste tilskudd på stammen er «Enjoy» med sin bonusguide til 250 kroner. Den markedsføres gjennom idrettslag, velforeninger og lignende, og lå under mange juletrær sist i desember. Hundrevis av butikker, serveringssteder og hoteller i Østlandsområdet er med. Da er vel ringen på mange måter sluttet etter 100 år. Men det spørs fortsatt hvordan kundene vil reagere…

<!–

Mvh

//–>