Rekordtall for Black Week

Del : fbtw
Oppfordring til kundene om å spre handelen utover uken Black Week, har blitt fulgt opp.  Omsetningen i uke 48 økte med 5,7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, mens omsetningen Black Friday gikk ned med 29,6 prosent. Omsetningen Black Friday utgjorde bare 21,9 prosent av omsetningen i uke 48 i år, mot 32,9 prosent i samme uke i fjor.

Tall fra Kvarud Analyses julehandelsindeks viser at oppfordringen om å spre handelen over uken og starte julehandelen tidlig har ikke bare flyttet handelen fra Black Friday til de andre dagene i Black Week, men har også flyttet handel fra uke 48 til uke 47.

– Sett ut ifra et smittevernhensyn er det godt å se at oppfordringene om å starte julehandelen tidlig samt kjøpesentrenes gode tilrettelegging har vært vellykket, kommenterer Bjørn Næss, adm.dir. i Oslos Handelsstands Forening.

Oppfordringen om tidlig start av julehandelen kombinert med tjuvstart av Black Week allerede fra midten av uke 47 ga et skikkelig løft i omsetningen også i uke 47, samtidig som besøket i kjøpesentrene gikk ned. I uke 48 var det et betydelig fall i omsetning og besøk i kjøpesentrene Black Friday, mens omsetningen i resten av uken økte med vel 20 prosent med om lag samme besøkstall som i fjor.

Fra Black Friday til Black Week

Black Friday har endret seg betydelig fra den kom til Norge i 2010 og fram til i dag. Skikkelig fart i omsetningen ble det i 2015 da omsetningen Black Friday økte med hele 54,8 prosent. Omsetningen Black Week økte med 12,4 prosent dette året. Siden har omsetningsveksten både Black Friday og Black Week falt og f.o.m 2018 har omsetningsutviklingen Black Week vært bedre enn omsetningsutviklingen Black Friday i kjøpesentrene.

Kvarud Analyse er basert på tall fra 190 kjøpesentre.