Restaurant Louise på Aker Brygge

Del : fbtw

I vår nye serie intervjuer vi engasjerte OHF-medlemmer. Idag har turen kommet til driftsleder på Restaurant Louise, Linn Garcia Sørensen. Med et ustadig junivær er hun glad for alle solglimt, og har ellers baldakiner og tepper til gjestene på de kjøligere dagene. Nordmenn vil helst sitte ute, uansett!

louise2

Hva liker du aller best med å jobbe i restaurant?

Den gode energien som er i restauranten blant både kolleger og kunder.

Hvilken gjestetype er din favoritt?

Alle gjester har sin sjarm! Det er selvsagt morsomt å ha kunder som er åpne for forslag, og vil utforske noe de kanskje aldri har smakt før. Kombinasjoner som er litt rare men viser seg å være fantastiske.

Hva er det sprøeste du har opplevd som servitør?

Det må være da en stamkunde landet med helikopter utenfor restauranten fordi de bare måtte innom oss for et godt måltid, champagne og god service!

Hva er din favoritt på menyen for tiden?

Denne tiden av året er det helt klart skalldyr. Ingenting er så godt som dette, kombinert med norsk sommer og noe godt leskende i glasset på uteserveringen.

louise4

Din beste kundeopplevelse – om du klarer å velge bare en?

Jeg har flere, men de beste er de gangene du har gjort det lille ekstra som kunden kanskje ikke forventer, blir positivt overrasket og ekstra fornøyde. Kan være så lite som å slå av en liten prat (hvis man har tid til det). Gi litt ekstra oppmerksomhet eller huske detaljer som gjør at gjesten føler seg spesiell og sett.

Din verste kundeopplevelse (om du har en)?

En gjeng som var nedlatende og ufine hele kvelden uten at jeg våget å si noe fordi jeg var ganske mye yngre enn dem.

Synes du det er stressende å jobbe innenfor et serviceyrke?

For meg er stresset og adrenalinet som kommer når det står på som verst det beste med hele serviceyrket. Å ha en dag det har vært mye å gjøre, god kjemi med kolleger og alt bare har klaffet er en god følelse og gir energi. De dagene man føler at man ikke har helt kontroll er de dagene som kan virke stressende. Så det er viktig å holde hodet kaldt og ikke miste kontroll.

sende_4_BW

Linn Garcia Sørensen hos Restaurant Louise

Hvis du kunne jobbet på hvilken restaurant i hele verden…hvor ville du jobbet da?

Å, det er litt vanskelig. Jeg ville nok valgt et sted hvor jeg kunne lært enda mer, men samtidig så er jeg ikke 20 år lenger, så et sted som kunne kombinert mer kunnskap om en annen matkultur eller trend, og samtidig hatt tid til å gi kunden en spesiell opplevelse hadde vært rette stedet for meg nå.

Har du fått en uvanlig bestilling noen gang?

Ikke som jeg kommer på nå, men det har jeg helt sikkert. Men med et åpent sinn og litt kreativitet klarer man som regel å imøtekomme de fleste bestillinger innenfor visse rammer.

Tips til hvordan du er en god gjest?

Kom til avtalt tid, og gi gjerne beskjed hvis du bli forsinket eller får endringer i antallet. Forvent en opplevelse, men ha forståelse for at det ikke kun er du som sitter i restauranten. Spør en ekstra gang hvis det er noe du lurer på og ikke vær redd for å si ifra om det er noe du mangler, i stedet for å bli irritert over noe man bare kan spørre servitøren om. Og ikke glem å kose deg!