Styreleder i Dagligvaregruppen, Roger Andersen, og Espen Letned Rød og Ane Heggelund, fra henholdsvis NAV Akershus og NAV Oslo har underskrevet en avtale om rekrutteringshjelp.

Hjelp til rekruttering

Del : fbtw

OHF Dagligvaregruppen har arbeidet frem en avtale med NAV Oslo og NAV Akershus som letter rekrutteringsprosessen.

– Vi kan motta mange hundre søkere når vi lyser ut en stilling, og det er både tidkrevende og vanskelig å sile ut riktige kandidater i en travel hverdag. Nå kan i stedet NAV hjelpe oss med riktige kandidater fra sin database. Det forenkler prosessen kraftig, forteller Roger Andersen, styreleder i Dagligvaregruppen.

Unik samarbeidsavtale

Arbeidet med avtalen begynte i november i fjor, da NAV fikk en invitasjon fra dagligvarestyret om å presentere rekrutteringsdatabasen. Et slikt samarbeid, på tvers av kjeder både i Oslo og Akershus, er helt nytt. Forhåpentligvis vil suksesshistorier bidra til at avtalen kan gjelde flere bransjer på sikt.

– I databasen er både arbeidsledige og andre som er på utkikk etter jobb. NAV har i utgangspunktet møtt alle ledige arbeidssøkere og sitter på mye informasjon om hver enkelt. Dersom stillingsbeskrivelsen fra butikksjefen er god, er det enklere for oss å finne passende kandidater. Det kan skje at vi ikke finner match, og da skal vi være åpne og ærlige om det, sier Ane Heggelund, markedskoordinator i NAV Oslo.

Benytt muligheten!

Dagligvaregruppen og NAV Oslo Akershus (2)

Styreleder i Dagligvaregruppen, Roger Andersen, signerer avtalen. Espen Letnes Rød fra NAV Akershus sitter i bakgrunnen.

Sammen med kollega Espen Letnes Rød fra NAV Akershus møtte hun Andersen for å underskrive avtalen 3. mars. Et tilhørende arbeidsdokument er snart ferdig, og nå håper partene at Dagligvaregruppens medlemmer benytter seg av avtalen.

– Det viktigste for oss er at bedrifter benytter seg av muligheten, har tillit til oss og erfarer at vi leverer på de oppdragene vi får, sier Heggelund.

Butikksjefen bestemmer

Andersen mener det er veldig positivt at bransjen får vist at de har et stort samfunnsengasjement.

– Dette er en vinn-vinn-situasjon som gir smidigere ansettelser og lavere arbeidsledighet. På denne måten vil flinke folk komme raskere ut i arbeid, og skulle en kandidat ha et tomrom på cv-en, så har vi tillit til at NAV kan vurdere hvorvidt de egner seg eller ikke uavhengig av det. Det er uansett butikksjefen som bestemmer om det blir et ansettelsesforhold.

Får egen markedskontakt

Gangen i avtalen er at butikksjefen tar kontakt med NAV i Oslo eller Akershus, som finner en markedsansvarlig ved nærmeste lokalkontor for videre dialog. Markedskontakten vil besøke butikken, gjennomgå mulige kandidater og foreslå hvem som egner seg best.

Per i dag er over 20 000 personer registrert som helt arbeidsledige i Oslo og Akershus. I tillegg kommer alle som har registrert seg fordi de er på utkikk etter en annen jobb.

Både Dagligvaregruppen og NAV skal nå sørge for at avtalen blir kjent både gjennom informasjonsmøter og markedsmateriell. Planen er at avtalen skal evalueres hvert halvår.