Selvbetjent handel

Del : fbtw

Forskere spår et fall i sysselsettingen varehandelen grunnet automatisering. Selvbetjente kasser er bare begynnelsen.

– Selvbetjening i form av selvscanning er allerede introdusert mange steder, og vil med stor sannsynlighet føre til et fall i sysselsettingen i varehandelen, sier Anders Ekeland, seniorrådgiver ved Statistisk sentralbyrå, til Aftenposten.

Butikkarbeid digitaliseres

Han er en av forskerne bak rapporten «Computerization and the Future of Jobs in Norway». De konkluderer med at en tredjedel av den norske sysselsettingen i stor grad vil bli utsatt for automatisering i løpet av de neste tyve årene.

Butikkmedarbeidere er en yrkesgruppe som ifølge rapporten med 95 prosent sannsynlighet bli digitalisert. Selvbetjening er en årsak, men det har ikke ført til færre ansatte.

Pilotprosjekt hos Meny

stk21035rty– De selvbetjente kassene har kun gitt en marginal besparelse på antall arbeidstimer på 3-5 prosent i de butikkene det gjelder, sier Truls Fjeldstad, markedsdirektør i Norgesgruppen, til Aftenposten.

I fjor sommer erstattet Meny på Ski Storsenter to betjente kasser med seks ubetjente som et pilotprosjekt i kjeden.

Et halvt år senere forteller tallene at 30 prosent av all handel i butikken skjer gjennom disse kassene, og det utgjør vel 20 prosent av omsetningen.

Omprioriterer ressurser

På hverdager handles det i snitt åtte varer på de selvbetjente kassene. I helgene tolv.

Selvbetjeningen betyr mindre manuelt kassearbeid, mer tid til å hjelpe kunden i butikk og andre oppgaver på de ansatte.

– Selvbetjente kasser kan erstatte ansatte eller bidra til å omprioritere ressursene, forteller daglig leder på Meny-butikken, Henning Kalstad Nilsen, til Østlandets Blad.

Yter bedre service

Ikea i Norge har hatt selvbetjente kasser siden 2008 og har nådd målet med 50 prosent slike. Godt over halvparten av kundene deres bruker disse, men antall kasseansatte har likevel ikke gått ned.

– Vi var fast bestemt på å beholde antall timer for å yte bedre service ut mot kunden. Ansatte må stadig trå til med scanne- og betalingshjelp, i tillegg til at de skal følge med på eventuell svinn, sier kommunikasjonssjef Jan Christian Thommesen.

Les: En av tre norske jobber kan bli digitalisert