«Showrooming» vil øke kraftig

Del : fbtw
Nettbutikker kan ofte tilby lavere pris på produkter enn fysiske butikker fordi de har lavere driftkostnader som for eksempel personal- og husleiekostnader.
Det er Virke som har undersøkt showrooming nærmere i sitt eHandelsbarometer. Der oppgir 42 prosent av nordmenn at de benytter seg av dette.
Men det er langt fra en vane for de fleste. Kun 4 prosent av de spurte oppgir at de gjør det mer enn ti ganger per år. 
68 prosent blant de under 35 år oppgir at de showroomer av og til. I alderen 35-49 år er andelen 53 prosent, mens i alderen 50 år og oppover er andelen 25 prosent.

Ferske tall fra Handelsanalysen i Oslo og Akershus, som OHF står bak, viser at handel av data og elektro på nett økte mest i Oslo i fjor. I Akershus var det møbler og elektro.

– Netthandelen utgjør ikke mye av den totale omsetningen innen detaljvarehandel, men har kraftig vekst, sier forskningssjef Per Gunnar Rasmussen ved Institutt for bransjeanalyser.
Når det gjelder bruk av mobil i butikk, oppgir 32 prosent av respondentene i eHandelsbarometeret at de av og til bruker mobiltelefonen i fysiske butikker for å sammenligne priser på tvers av kjeder/butikker.
66 prosent av de under 35 år gjør det innimellom. I aldersgruppen 35-49 er andelen 46 prosent, mens andelen i aldersgruppen 50 + er på 12 prosent. 
Men det meste av netthandelen skjer fremdeles via pc/mac. I første kvartal 2014 kom en prosent av
omsetningen og seks prosent av antall kjøp via en mobiltelefon.