Skepsis på nett

Del : fbtw
NRK refererer til en ny, svensk studie som viser at forbrukere forbinder kjøp fra utenlandske nettbutikker med stor usikkerhet.
Usikkerheten kan få oss fra å handle, til tross for at nettbutikken tilbyr varer og tjenester til en langt lavere pris enn nasjonale forhandlere på nett.
Hvor brukervennlig nettbutikken er og forbrukerens oppfatning av bedriften, avgjør om forbrukeren får tillit til å handle fra hjemlige nettbutikker.
Når det gjelder utenlandske nettbutikker har det mye å si hvordan forbrukeren oppfatter bedriftens hjemland.
Dette kan ikke nettbutikken styre, men den kan jobbe med å redusere usikkerheten til bedriften ved:

  • Detaljert informasjon om produkter, priser og leveringsbetingelser
  • Godt gjennomtenkte nettsider som gjør kjøpet enklere
  • Trygge betalingsmetoder som kredittkort, Visa eller Pay Pal
  • Innhold på kundens eget språk som er korrekt skrevet
  • Tydelig kontaktinformasjon og god kundeservice