Spår milliardtap for butikker

Del : fbtw
Virke snakker om at netthandelen har hatt en dramatisk økning de siste månedene. Komplett.no kaller det en netthandel-tsunami. OHF baserer
seg på tall fra SSB og Distansehandel Norge som foreteller at norske nettbutikker økte omsetningen med 12,5 prosent i fjor. Tallene anses som nøkterne.
? Butikkhandelen er dårlig forberedt til å endre egen organisasjon og tilpasse seg endrede kjøpsmønstre, mener retailekspeert Reidar Müller i Varde Hartmark, som står bak analysen.
Administrerende direktør Gunnar Larssen i OHF er fullt klar over utviklingen.

? Markedet
er i forandring. Det kan oppfattes som en trussel eller mulighet. Det kreves
evne og vilje til endring. Og det krever oppfølging av kostnadsstrukturen, sier han.

At netthandelen øker mer enn butikkhandelen, må butikkene se på som en mulighet, mener OHFs utviklingssjef Lars Fredriksen.
? Konkurransen er tøff der ute, og fysiske butikker bør være på nett også, dersom de ikke har noe helt unikt som tiltrekker kunder uansett, sier han.
Müller peker på muligheter som kan bidra til å snu en negativ utvikling for fysiske butikker:
  • Redusere innkjøpskostnadene og øke effektiviteten gjennom verdikjeden.
  • Redusere husleiekostnadene og øke personalproduktiviteten.
  • Butikkene må omstille seg for en nær fremtid, der de kombinerer fysisk butikk og et sømløst onlinetilbud. For å få til disse tiltakene, vil størrelse, kompetanse og investeringsevne være avgjørende.
Til tross for netthandelsvekst, vil det fortsatt være behov for fysiske butikker.
? Mennesker vil møte mennesker.
Lukt kan foreløpig ikke overføres via nett. Den gode handleopplevelsen skjer i
butikk. Nye muligheter ligger foran oss, sier Larssen.