Sporty storhandel

Del : fbtw

Ingen land i verden selger så mye sportsutstyr per innbygger som Norge. Nå ruster vi oss til vinterferie og påske.

Tallene for fjoråret er ikke helt klare ennå, men interesseorganisasjonen Sportsbransjen anslår en omsetning på ca. 14 milliarder kroner (eks. mva) i 2015.

Det gir en vekst på rundt 6 prosent, noe som gjør sport til en av vekstvinnerne i fjor. Resten av detaljhandelen anslås en vekst på 4 prosent.

Fantastisk januar

Knut Alstad er varehussjef for XXL Ski. Han har tidligere vært butikksjef i Lefdal , Skeidar og Rimi.

Knut Alstad er varehussjef for XXL Ski. Han har tidligere vært butikksjef i Lefdal , Skeidar og Rimi.

– Jeg er godt fornøyd med resultatutviklingen i fjor, og dette året har begynt veldig bra. Snøen som kom i januar er fantastisk for oss, sier Knut Alstad, varehussjef for XXL Ski.

Han har drevet sportsbutikken, som ligger i Ski sentrum, med vekst siden han kom for to år siden. Dette året skal ikke bli noe unntak. I fjor høst åpnet G-MAX på Ski Storsenter. Alstad mener konkurransen er sunn.

– Den holder oss skjerpet, og vi skal vinne frem med bedre utvalg, lavere priser, kunnskap og betjening. Vi er forberedt på svingninger i denne bransjen, men skal vokse i 2016 også.

Lav kronekurs

Bård Kristiansen, administrerende direktør i Sportsbransjen, forteller at den lave kronekursen er hovedutfordringen til bransjen nå.

– Nesten alt som selges i norske sportsbutikker er produsert i utlandet. Norske importører betaler for varene i dollar eller euro. Det betyr at importørene må betale opptil 50 prosent mer for varene enn de gjorde for halvannet år siden. Denne økte kostnaden klarer vi ikke å ta igjen i prisene ut til forbruker, så det er mange som sliter med bunnlinjene om dagen.

Alstad velger å se positivt på bekymringene folk måtte ha for Norges økonomiske situasjon og egen lommebok.

Været bestemmer

– Jeg tror folk prioriterer bort ny bil og oppussing hjemme, men de slutter ikke å trene, sykle og gå på ski. Det er en fordel for oss at flere velger å feriere i Norge og på hytta.

Varehussjefen har flere omsetningstopper gjennom året og salget av sportsklær og -utstyr før vinterferien og påske er som regel bra.

– Været styrer hva vi selger. Nå som snøen har regnet bort flere steder, så forflytter salget seg til andre avdelinger i varehuset. Innendørstrening og uteløping er to eksempler.

Selger mest i verden

Et faktum er uansett at Norge selger mest sportsutstyr i verden per innbygger, og hele tre ganger så mye som gjennomsnittet i Europa.

I 2014 hadde XXL og G-Sport/G-MAX rundt en fjerdedel av markedsandelene hver seg. Sport 1 forsyner seg med det tredje største kakestykket.

Sportsbransjen forteller at det er vanskelig å estimere sportshandelen på nett, siden de ikke har oversikt over flere internasjonale aktører. Det vises til Virkes e-Handelsbarometer og ca. 3 milliarder kroner i 2015.