Strømmen storsenter tar i bruk Trygg Handel

Del : fbtw

Om ikke størst er best, kan det hvertfall synes som om det er det tryggeste. Noen er misunnelige, andre elsker det, men en ting er sikkert – besøkspilene på Strømmen storsenter peker fremdeles oppover! Kjøpesenteret har de siste årene hatt en enorm vekst i antall besøkende, og har blitt kåret til både «Årets kjøpesenter» og «Årets Romeriksbedrift». Det første halvåret i 2016 hadde senteret en besøksvekst på over 100 000, og takten ser ikke ut til å minke med det første.

 

ToFullSizeRender

F.v. Ole Herredsvela og Kristian Ruud

Kristian Ruud og Ole Herredsvela, henholdsvis driftsleder og teknisk sjef, mener at en langvarig og målrettet jobbing med sikkerhet er én av årsakene bak senterets suksess.
Sikkerhet dreier seg nemlig ikke bare om dramatiske ran, brann og oversvømmelser, men like mye om daglig svinn, arbeidsmiljø og det å ha fokus på miljø for både besøkende og ansatte.

«Vi er opptatt av å få det ut» sier Kristian Ruud. «Tyveri, både eksternt og internt, kan man jobbe mye med preventivt. Vi tror ikke folk synes det er negativt at vi tar tak i dette, folk vet jo at det stjeles både her og der. Når man ser på tallene for svinn for kjøpesentre i ulike statistikker, da er det ikke bare «hos andre» at dette er aktuelt. Det tror jeg folk skjønner.»

armFullSizeRender

Barna er ikke glemt, egne bånd til telefonnummer deles ut.

Svinn-gruppe

Senteret har valgt å opprette en egen svinn-gruppe som jobber på flere måter.
Kristian mener dette funger bra og ramser opp:

17 butikker fra ulike bransjer
• Gruppen diskuterer åpent om svinn tall
• Politiet er tilstede innimellom
• Virker preventivt
• Fungerer fint å få «svinn-snakk» ut i butikkene

Ole Herredsvela nikker, og sier seg enig i at bredt arbeid fungerer. «Tidligere hadde vi bare uniformerte vektere, og egentlig ikke noe særlig mer enn det. I oktober 2000 bestemte vi oss for å gjøre en skikkelig innsats på trygghets-området, og gikk over til sivile vektere, samtidig som vi gjorde en større satsing på trygghetsområdet. Vi var enige om at det ikke bare skulle være et stunt»

oleFullSizeRender

«Vi ble jo kåret til Årets Romeriksbedrift, og et av kravene er sikkerhet. Vi vil gjerne fortsette å være best!» smiler Ole

PLIVO instruksen

Etter 22. juli og Utøya kom PLIVO (felles prosedyre ved pågående livstruende vold ), en instruks som omhandler hvordan nødetatene skal agere i ekstreme situasjoner.
Våren 2016, i en periode på over 12 dager, hadde de ulike etatene på Romerike øvelser inne på selve senteret før åpningstid. Så mange som 8-900 fra ulike etater deltok i øvelsene som også inkluderte Deltatroppen fra politiet.

20160407_084602

Fra øvelsen på Strømmen Storsenter

«Vi lærte mye av dette» fortsetter Ole Herredsvela «I tillegg fikk vi være med på evalueringene og revurderingene av instruksene i ettertid, og det var selvsagt veldig lærerikt. Særlig de ansatte syntes dette var positivt, de vet jo nå at nødetatene faktisk er kjent på senteret vårt etter å ha hatt øvelse her! Her er det jo mye kriker og kroker, ganger og trapper.»
I Olav Thon gruppen skårer Strømmen Storsenter høyest blant alle kjøpesentrene i OT gruppens interne sikkerhetsundersøkelser, noe både Ole og Kristian er stolte av.

20160331_094104

Realistisk øvelse på Strømmen

Hvorfor Trygg Handel

«Det vi merker raskt er jo at de ansatte er noen av de første til å stille spørsmål om det skjer noe negativt der ute i verden, det være seg brann, ran eller terror. Og så ofte som vi hører om dette i media, er det noe som har kommet for å bli. De ansatte er bedriftens viktigste ressurs, og det tar vi på alvor» forteller Kristian, før han understreker «Stort sett har vi det jo veldig hyggelig her, og det er vi glade for!»
«Vi har valgt å ta del i OHF´s Trygg Handel nå av flere årsaker» forklarer Ole, mens han poengterer:

• Det er et kvalitetsstempel
• En måte å vise utad at vi tar sikkerhet på alvor
• Det forplikter for oss selv
• Vi må yte litt mer
• Vi vil være best i Stor-Oslo

kristian