Jon Anders Henrisken i OHF på besøk hos Magnus Reitan på deres hovedkontor på Ensjø i Oslo.

Sunnere servicehandel

Del : fbtw

Nedgang i store varegrupper, krever stor innovasjonsevne av Reitan Convenience. Snart er de størst i Europa, mener sjefen selv.

– Akkurat nå peker pilene oppover i alle land. Det har vært enkelte problemer i Estland og Litauen etter oppkjøpet i 2012, men endelig er vi på rett vei, sier Magnus Reitan, administrerende direktør i Reitan Convenience.

Betaler for hurtighet

I Norge har servicehandelselskapet en markedsandel på 29,8 prosent. Det kryr av Narvesen og 7-Eleven i byer og tettsteder, samt Shell/7-Eleven på større bensinstasjoner. Knutepunktsutviklingen gjør ikke kioskene mindre aktuelle.

– Vi skal være best på varer og tjenester til folk på farten, og ha beliggenheter som gjør at kundene ramler innom. Det er viktig at handelen går kjapt. Hurtighet er hovedårsaken til at folk betaler mer for varer hos oss i stedet for å finne nærmeste dagligvarebutikk.

Norges største bakeri

Magnus Reitan styrer Reitan Convenience med stor suksess.

Magnus Reitan styrer Reitan Convenience med stor suksess.

Med nedgang i tradisjonelle bestselgere som aviser, magasin, tipping og billetter, satser selskapet for fullt på sunn mat og drikke. I Danmark selger kioskene allerede store volum av salater og sunnere produkter. Trenden har nådd Norge.

– De som klarer å levere sunne måltidsløsninger og snu imaget, vil vinne marked i fremtiden. Ingen skal ha dårlig samvittighet for å kjøpe frokost hos oss, slår Reitan fast.

Det er likevel ingen tvil om at pølser, pizza og den typiske hurtigmaten blir med videre. Lesestoffkunden har blitt en kaffe- og bollekunde.

– Vi har gått bakerier ordentlig i næringen. Jeg lurer jammen på om Narvesen er Norges største bakeri? Men vi tjener aller mest på kaffe. Hva som gir best inntjening om ti år, er trolig produkter vi ikke vet om ennå.

Et servicepunkt for fremtiden

Allerede i dag har Reitan Convenience begynt å krysse seg med andre tjenester for å fremstå mer som servicepunkt. Kunder kan for eksempel hente matvarer fra Kolonial.no eller pakker fra DHL hos dem, mens de kjøper seg et mellommåltid i samme slengen.

– Det er også viktig at vi fornyer utsalgene jevnt og henger med på den digitale utviklingen. Tusenvis av potensielle kunder går jo forbi butikkene våre hver dag, og vi ønsker å komme i kontakt med dem via våre apper eller gjennom samarbeidsavtaler med andre.

Tester betalingsløsninger

Selskapet er ikke truet av netthandelen i samme grad som annen butikkhandel. Det er fortsatt ikke mulig å kjøpe pølse i brød på internett, men måten salget skjer på effektiviseres ved selvskanning og mobilbetaling.

– Det betyr ikke at medarbeiderne er overflødige, men de blir i større grad selgere enn betjening. Smilet og møtet mellom mennesker betyr mye, presiserer Reitan, og legger til at visjonen er at kundene blir belastet automatisk på vei ut butikkdøren.

Driftsmodellen avgjørende

Bra konsept og en god driftsmodell er suksesskriteriene som Reitan trekker frem. Han hyller sine kjøpmenn som lever og ånder for butikken de driver.

– Lokalt eierskap er viktig. Det styrker selskapet å ha engasjerte franchisetakere som tilbakemelder hva som fungerer og er delaktige i strategien. Vår oppgave på servicekontoret er å lage en best mulig verktøykasse for dem, og sørge for at modellen gir lønnsomhet til begge parter.

Vil bli størst i Europa

Den årlige målsettingen er minimum fem prosent omsetningsvekst. Reitan tror de skal slite med å nå det på totalen i år, men er trygg på at de vil vokse.

– Convenience er en megatrend , og vi er en anerkjent aktør internasjonalt. Det er ikke mange strategiske grep som skal til før vi er størst på servicehandel i Europa.

Per dags dato er Reitan Convenience tredje størst etter Shell og Couche-Tard (eier Statoil-bensinstasjonene, jou. anm.). Det norske selskapet har 2360 butikker fordelt på sju land, og leverte et rekordresultat i fjor med 15,5 milliarder kroner i omsetning.