Svak krone gir dyrere varer!

Del : fbtw

Coronavirus, brexit og internasjonale handelsavtaler har ført til store svingninger på verdens børser, i oljeprisen og valutaer – ikke minst den norske kronen.

Mens eksportbedriftene jubler over svak krone, er det samme til besvær for store deler av handelsnæringen som baserer vareutvalget på import av varer. Når kronen svekker seg blir det dyrere å handle med utlandet, og svingninger i kronekursen gjør hverdagen mindre forutsigbar.

Svingninger skaper usikkerhet

 – Faghandelsbedrifter med stor importandel må gjøre sine innkjøp veldig tidlig, gjerne en sesong i forveien, og da kan en svekket kronekurs gjøre stor forskjell i prisen, forklarer leder i OHF, Bjørn Næss.

Han får jevnlig tilbakemeldinger fra medlemmer om dette og legger til at det er spesielt faghandel og de som driver innen klær, sko og blomster som sliter med svak kroner.

Men, er det ikke slik at de bare kan legge økte kostnader over på forbrukeren?

– Nei, det er nok ikke så enkelt, sier Næss. Konkurransen i retail-markedet er så tøff at det nok er mange som tenker seg godt om før de legger den svake kronen rett på prisen. Ingen vil være først ute med høyere priser. Med fortsatt svak krone, må nok forbrukerne på sikt venne seg til økte priser.

Men, hva med maten vår – blir den også dyrere når kronen er svak?

– Det er klart at en del varer vil bli dyrere, men dagligvarebransjen produserer mange av produktene i Norge og er ikke berørt på samme måte som faghandelen.

Mester Grønn lever av import

– For oss er det problematiske at kronen svinger og går opp og ned.

Erling Ølstad i Mester Grønn

Medlem i OHF, Mester Grønn-eier Erling Ølstad, er både berørt og opptatt av kronekursen.

Det siste året har kronen svekket seg rundt 50 øre mot euroen, noe som utgjør stor forskjell for en bedrift som Mester Grønn som har 129 butikker og en omsetning på over en milliard kroner.

Erling Ølstad i Mester Grønn.

– For oss er det problematiske at kronen svinger og går opp og ned. Som medlem av Initiativ Etisk Handel, plasserer vi ordrer i Kina og Afrika ett år i forveien, men gjør ikke opp før ett år senere, forklarer Ølstad. 

– Blomster er dessuten ferskvare, og når kronen blir svak, har vi en utfordring, fortsetter Ølstad og bekrefter Næss sin antakelse om at de ikke belaster kundene for dette – i alle fall ikke på kort sikt.

– Kronesmellen har vi tatt på våre marginer som allerede er nokså presset, sier han og legger til at de til tross for dette ikke har planer om prisøkning, med mindre kronen svekker seg ytterligere.

Valutasikring kan virke som en måte å løse usikkerheten på, men selv for en stor kjede som Mester Grønn er ikke dette lønnsomt. Valutasikring er veldig dyrt, sier Ølstad og legger til at de hadde en tapsavsetning på 9,8 millioner knyttet til svekket krone i 2018.

På vegne av Mester Grønn og alle vårer medlemmer som lever av import, krysser vi fingre for en fremtidig sterk og stabil kronekurs!