Slik ser de nye bysyklene ut. Du kommer garantert til å se mange av dem i byen fremover. Test den på shopping, da vel!

Nye bysykler – egnet for shopping?

Del : fbtw

I begynnelsen av april ble 3000 splitter nye bysykler trillet ut i Oslos gater. Er de egnet for shopping?

Eget stativ til smarttelefonen.

Eget stativ til smarttelefonen.

– Det er mange forbedringer på de nye syklene. De har blant annet en aluminiumsramme som gjør de lettere, et lavere innsteg som gjør det enklere å komme seg på, større og bedre hjul, og smarttelefonholder, forteller Sondre Frost fra Share Bike, som har designet de nye syklene.

Hent med mobil

Håpet er at det nye designet skal gjøre det mer attraktivt å sykle rundt i byen. I tillegg har ordningen fått bedre brukerfunksjonalitet, ved at du nå kan hente ut sykkelen ved hjelp av en kode på mobilen eller en egen app.

Har du gyldig sesongkort, kan du bruke sykkelen så mye du vil innenfor anleggets åpningstider, kl. 06 til 00. En sykkel kan brukes i tre timer før den må parkeres i et stativ igjen. Tre timer holder til flere gode kjøp, men egner sykkelen seg på handletur?

Testet på shopping

Vi satte en helt vanlig shopper på saken og ga henne i oppdrag å sykle rundt i byen for å teste følgende:

  • Er syklene lett tilgjengelige i sentrum?
  • Thale Kristin Olsen testet om den nye bysykkelen egner seg til shopping.

    Thale Kristin Olsen testet om den nye bysykkelen egner seg til shopping.

    Er det enkelt å finne nærmeste ledige sykkel?

  • Er sykkelen behagelig å sykle på?
  • Får du plass til det du har shoppet?

Flere ved kjøpesentre

– Det kunne gjerne vært flere sykkelstativ tilgjengelig i umiddelbar nærhet til kjøpesentrene. Via appen kan man lett finne nærmeste sykkelstativ, men for en shopper hadde det vært best med stativ utenfor de største sentrene, sier Thale Kristin Olsen, vår utsendte shopper.

Etter å ha tatt en runde med den nye sykkelen, slår vår shopper fast at sykkelen er langt mer komfortabel å sykle på enn forgjengeren. Det er lett å gire og man slipper pedalbremsen, men får hun varene med seg hjem?

For liten kurv

Kurven er fin, men rommer ikke mye.

Kurven er fin, men rommer ikke mye.

– Både ja og nei. Sykkelen har en fin kurv foran hvor du kan plassere en handlepose eller veske. I tillegg har den regulerbare strikker som gjør det lett å feste en større pose, men det er ikke mye du får plass til likevel, konkluderer Olsen.

Designer Frost forklarer at det er restriksjoner på hvor store kurver man kan ha foran på en sykkel. I tillegg er det en del praktiske begrensninger knyttet til låsemekanismen til sykkelstativet.

Konklusjonen blir derfor at bysykkelen egner seg godt til småhandel, men at sekken må med, hvis du skal handle mer enn en pose.

300 stativer i Oslo

I tillegg til nye sykler er det en tredobling av antall sykler og stativer. Sykler står plassert i hele 300 stativer i Oslo, også utenfor Ring 2. Hvis et stativ er fullt eller tomt, vil det i sentrum være cirka 250 meter til neste. Status kan du se på telefonen din.

I dag bruker litt i overkant av 30 000 mennesker i Oslo bysyklene. I løpet av en sesong er syklene ute på en million turer.