Tips til Oslo som sykkelby

Del : fbtw

– Syklister har også Visakort i lomma. De legger kanskje ikke igjen like mye penger hvert enkelt sted, men stopper flere steder, påpeker byråden.

Hun viser til København, hvor de fjernet gateparkering til fordel for sykkelvei. Resultatet ble mer spontanhandel i butikkene.

– Nå krangler nesten driverne om å få sykkelfelt forbi sin butikk. Men det er klart at dette bildet ikke er entydig.

– I Kirkegata i Oslo viste det seg å være negativt for en butikk som drev med baderomsinnredning, men positivt for bagettrestauranten Subway.

Les hele intervjuet med byråden i sommerutgaven av Oslo Handel

Melbys mål er uansett at sykkelreiser i Oslo skal dobles til 16 prosent innen 2020, skriver Osloby

En undersøkelse fra Oslo kommune viser at bare 3 prosent synes Oslo er en god by å sykle i. I København mener 95 prosent det samme.

Det er lang vei å gå eller rettere sagt sykle… Folk må tilbys robuste sykler og trygge steder å parkere.

– Jeg oppfordrer handelen til å besørge sykkelparkering både for ansatte og kunder.

I august starter Aftenposten og Osloby en serie som heter «Sykkelpatruljen» og etterspør innspill til hvordan Oslo kan bli en sykkelby.

Og i løpet av høsten eller vinteren vil Melby legge frem et forsalg til sykkelstrategi for bystyret.