– Politikere i begge fylker må snakke bedre sammen og spille på lag

Del : fbtw

Det mener Akershus Aps fylkesordførerkandidat, Tonje Brenna.

Tonje Brenna

Tonje Brenna

Valget nærmer seg med stormskritt. For å hjelpe deg litt med valgets kvaler har vi bedt flere sentrale politikere fra Osloregionen om å svare på noen viktige spørsmål om næringspolitikk og byutvikling. Tonje Brenna er Akershus Arbeiderpartis fylkesordførerkandidat ved fylkestingsvalget 2015, og er også kvinnepolitisk leder i Akershus Arbeiderparti. Hun har vært valgt inn i Akershus fylkesting siden 2007. Her er hennes svar:

 

Hva er ditt personlige favorittsted i Osloregionen, der du kan handle, være med venner og familie og kjenne byfølelsen?

Jeg liker Son i Vestby veldig godt. Vakkert område, tett på havet. Sola skinner (nesten) alltid og det finnes alltid noe godt å spise eller drikke.

 

Hvor i Akershus opplever du din beste byfølelse, der du kan handle, være med venner og familie, og få en god følelse av by eller tettsted?

Jeg bor på Jessheim, og elsker Jessheim. Jeg håper etter hvert det vil bli litt mer liv også utenom kjøpesenteret, storgata bugner av potensiale for både butikker, kafeer og grønne områder! På Jessheim får jeg tak i alt jeg trenger, og jeg treffer alltid på venner og kjente.

 

OHF og politikere snakker nå mer og mer om helhetlig mobilitetspolitikk i byområder, og behovet for å se bevegelse av personer og av varer mer i sammenheng. Hva kan du gjøre for å skape en god transportpolitikk i byer og tettsteder i Akershus til gagn for miljø, mennesker og næringsliv?

Jeg mener vi må bli flinkere til å se ting i sammenheng, for eksempel mellom de som reiser inn til en by og de som beveger seg rundt inne i byen. Det er to helt ulike måter å reise på, både rent fysisk med tanke på avstand, og mentalt. Altså hvordan vi innstiller oss til reisen.
Klarer vi å planlegge sånn at flere busser kan stoppe i utkanten av bykjerner og folk flyttes over på skinnegående transport, og dermed redusere trafikken på veiene? Klarer vi å gjøre kollektivtransporten så attraktiv, rimelig og effektiv at bilen plutselig ikke frister i det hele tatt? Klarer vi å sørge for at det er nok sitteplasser sånn at de som faktisk velger å reise kollektivt ikke må tå hele veien hjem etter lang dag? Klarer vi å få transporten til å fungere innad i de ulike regionene, sånn at du også kan velge buss eller bane når du skal besøke slekt og venner, handle eller trene? Når svarene på alle disse spørsmålene er ja, har vi kommet langt. Det har jeg tro på at vi skal få til, til det beste for pendlere, de som skal på søndagsmiddag, næringsliv og klima.

 

Hvordan skal nytt regjeringskvartal i Oslo sikres best mulig byliv?

Det er jeg helt overbevist om at Oslopolitikerne har veldig gode tanker om.

 

Oslo og Akershus med de enkelte kommunen, er et felles bo-, arbeids- og handelsmarked. Hva vil du gjøre de neste fire årene for å skape en styrket region?

Stadig større deler av Akershus vil bli såkalte byområder. Jeg tror derfor svaret er mye av det samme som svaret på spørsmålet om mobilitet i byområder.
I tillegg må vi som politikere i begge fylker snakke bedre sammen og spille på lag. Vi er et område med enorm vekst – det utfordrer oss og gir oss store muligheter!

 

Hvilken annen by i verden som ikke er i Oslo eller Akershus, gir deg best inspirasjon i politikk for byutvikling, næringspolitikk og verdiskaping?

Jeg blir inspirert nesten uansett hvor jeg reiser. Men for en stund siden var jeg i Birmingham og lærte om byutvikling. Der hadde alle gode krefter slått seg sammen og invitert innbyggerne med på idedugnad med spørsmålet: hvordan kan vi ruste opp byen vår?
De har på få år gått fra å ha store, nedslitte byområder som var dårlig planlagt med slitte skoler og få felles utearealer, til å bli mer moderne, grønt og fint.
Bygg ble pusset opp, bibliotekene gjort til sosiale møteplasser, parker vedlikeholdt og det generelle inntrykket av en moderne by trådte frem. Næringslivet var en viktig bidragsyter sammen med politikere og folk som engasjerte seg. Sånt inspirerer.

 

Til slutt vil vi stille deg to fasitspørsmål. Hvor mange skattekroner gir handelsnæringen i Oslo og Akershus til det offentlig hvert år? Og; hvor mange årsverk er det i varehandelsnæringen i Oslo og Akershus?

Jeg vil tro at handelsnæringen i Oslo og Akershus bidrar med i overkant av 35 milliarder kroner i skatt i året, og at det er opp mot 120.000 årsverk i varehandelsnæringen.