Topp 10 handelsområder

Del : fbtw
– Dette er kundenes dom på hvem som er vinnere og tapere blant handelsområdene. Nå har vi enda mer kunnskap om hva kunden liker og hvorfor. Vi vet også hvor det er mest lønnsomt å drive handel, sier Lars Fredriksen, utviklingssjef i OHF.

Resultatene baserer seg på data fra mer enn 40 000 butikker i Norge, samt førstehånds forbrukerinformasjon om de største handelsområdene i Osloregionen.

1079 respondenter i Oslo og Akershus har besvart undersøkelsen som ble utført mai/juni 2014.

Dette er kundenes dom:

1. Strømmen sentrum i Skedsmo med Strømmen Storsenter
2. Asker sentrum med Trekanten
3. Jessheim Storsenter i Ullensaker
4. Romerikssenteret i Ullensaker
5. Sandvika Storsenter i Bærum
6. Ski sentrum
7. Skøyen i Oslo
8. Vinterbro Senter i Ås
9. Triaden i Lørenskog
10. Oslo sentrum

På spørsmål om hva er viktigst i valg av handelssted, hvor respondenten kunne krysse av flere svaralternativer, svarer 63 prosent god beliggenhet.

Gode parkeringsmuligheter, lange åpningstider og lave priser får alle over 40 i svarprosent.

En tredjedel synes rent og ryddig er viktigst, mens en fjerdedel vektlegger spennende butikker som ikke finnes andre steder.

Bare en av ti mener Vinmonopolutsalg er av stor betydning, og bare tre prosent at det er gode underholdningstilbud på stedet. 

«Best Place to Shop» er et samarbeid mellom Prognosesenteret, YouGov og OHF.