Tror ikke på netthandel

Del : fbtw

I et debattinnlegg i Finansavisen lørdag 15. februar skriver Gisholt om «Sannheten om dagligvarer på nett». Han understreker to forutsetninger for hensiktsmessig netthandel:

  • Transaksjonskostnadene må være like, helst lavere enn ved stasjonær handel
  • Kundene må oppleve en merverdi ved å handle på nett
Gisholt mener mediene overdriver når de forteller at handelen på nett «tar av» i Norge, særlig når det gjelder dagligvarer.
OHFs frokostmøte «Netthandel og multikanal» 25. februar
Han peker på at netthandelen utgjør en svært liten del av norsk handel, og selv om den vokser raskere enn vanlig butikkhandel, vil det ta mange tiår før de er like store.
Gisholt viser til flere selskap som selger dagligvarer på nett: Ingen har kommet over 80 millioner kroner i omsetning, som er det et enkelt supermarked bør ha for å gjøre god butikk. 
Lønnsomheten lar vente på seg. Jeg tror heller ikke den vil komme, skriver han videre. For de fleste er sluttsummen på kassalappen viktig…Uansett blir det dyrere å handle dagligvarer på nett.

Fakta om handel i Norge:
  • Varehandel har en årlig omsetning på 1,4 milliarder kroner
  • Butikkhandelen utgjør 400 milliarder kroner
  • Dagligvarehandel utgjør 150 milliarder kroner
  • Netthandel beregnes til 20 milliarder kroner
  • 4000 dagligvarebutikker fordelt på 16 profilhus