Turistene elsker high-end

Del : fbtw

High-end-sentrene i Oslo hadde stor vekst i både juni og juli. Det viser tall fra Kvarud analyse. I tillegg til norske turister har mange handlelystne turister fra Asia bidratt til god vekst.

– Dårlig vær og flere nordmenn på Norgesferie har nok også bidratt til de gode tallene, sier Lars Fredriksen, utviklingssjef i OHF.

Sandvika storsenter, som normalt sett ikke går så bra i juli, fikk i år en vekst på hele 8,3 prosent.

– Dette sier de seg meget godt fornøyd med, spesielt med tanke på at Asker og Bærum er blant de kommunene i Osloregionen hvor flest reiser bort i ferien, forteller Fredriksen.

Gledelige tall fikk også Strømmen storsenter, som hadde en vekst på hele 14, 8 prosent.

 

Oslo og Akershus er i liten grad berørt av oljekrisen

Selv om det har vært en kraftig nedgang i oljerelatert virksomhet her til lands har det i liten grad påvirket varehandelen.

– Det norske forbrukermarkedet har ofte vist at det er meget robust mot kortvarige konjunktursvingninger. Under siste finanskrise var det bare en liten nedgang før veksten var tilbake, sier Fredriksen.

Hvilke ringvirkninger det vil få hvis OPEC velger å holder prisene lave over tid, tør ikke Fredriksen spå, men sier at en eventuell langvarig høy ledighet naturlig nok vil påvirke detaljhandelen.

– Slik det ser ut nå er det ingen grunn til å tro at detaljhandelen ikke kommer til å få en vekst på over 4%, slik mange spådde på begynnelsen av året, mener Fredriksen