Vil gjøre grønt til gull

Del : fbtw

Oslofolk trenger mer grønn og sunn fastfood. Det var tanken to unge gründere hadde da de startet Lett Oslo. Nå utvides konseptet med to nye butikker.

LettOslo3

Knut Berg og Sebastian Wahl (begge 26) er gründerne bak Lett Oslo.

 

– Ideen bak Lett bygger på et savn etter et sunnere alternativ for rask og enkel mat. Vi liker å sammenligne oss med Burger King. Det skal gå like raskt og effektivt, forskjellen er at hos oss får du sunn mat, sier Knut Andreas Berg (26).

Da Berg studerte i London kunne han enkelt og raskt få tak i sunn fastfood. Dermed var ideen om et lignende norske konsept sådd, og da Berg kom tilbake til Norge klarte han ikke slippe ideen. Han pitchet den for sin gode kompis Sebastian Wahl (26) og sammen bestemte de seg for å satse på konseptet.

– Vi brukte lang tid på å gjøre grundig research. Vi kontaktet alle vi kunne tenke oss hadde noe å bidra med innen retail og mat. Vi ble tatt imot med åpne armer og lærte svært mye, forteller Berg.

Hverken han eller Wahl hadde noe erfaring fra matbransjen. Det var derfor avgjørende med grundig research.

– Jeg studerte finans og satt med xl-modeller, mens Sebastian kommer fra eiendomsbransjen. Derfor var det viktig for oss å sette oss grundig inn i bransjen. Blant annet fikk vi mye støtte og kunnskap fra Bama.

De som imidlertid ikke hadde fullt så åpne dører var bankene.

– Vi fant fort ut at det var nesten umulig å få noe finansiering fra bankene eller hjelp fra Innovasjon Norge. Dette lokalet har vi finansiert via egne lommer. I tillegg har vi med en tredje partner, Terje Bergh. Han gikk inn opprinnelig inn  som rådgiver, men har senere kjøpt seg inn.

LettOslo1

Fornøyde medarbeidere ved Lett Oslo.

 

OHF møter Berg på Lett ved Klingenberg, sentralt i Oslo. I et stort, lyst lokale med frisk mose på veggene er vi omringet av duggfriske produkter i alle regnbuens farger. Her finner du chiapudding og mojito-smoothie, eller mer klassiske produkter som kyllingsalat og juice. Felles for alle produktene er at de er laget av norske, ferske råvarer med oppskrifter basert på de to gründernes egne ideer.

– Vi ønsket å bygge en meny hvor du har både det tradisjonelle og det mer trygge. Det meste har vi utviklet selv, men på enkelte oppskrifter har vi fått verdifull hjelp av matbloggeren Irina Smit.

Til forskjell fra ordinære salatbarer kan du ikke plukke fritt fra et hav av salatingredienser hos Lett. Her velger du en base, en proteiningrediens, fire grønnsaker og en dressing.

– Det er ikke det å velge litt av alt som gir den beste salaten, mener Berg. – Det er det de mer gjennomtenkte kombinasjonene og renere smakene som gir.

Og han forsikrer at alt er gjennomtenkt og nøye testet ut.

– Vi har smakt oss gjennom absolutt alt. Det er ingenting her vi ikke liker, forsikrer Berg.

De sunne, enkle smakene har tydeligvis slått an blant kundene i storbyen og nå planlegger gründerne utvidelse. I første omgang åpnes to nye butikker på Sandvika storsenter og Steen og Strøm. Men, de to unge mennene har større planer enn som så.

– Vi tror at det er ytterligere potensiale i Oslo og ser for oss seks til åtte lokasjoner i Oslo og omegn.

LettOslo2

Lett har en sentral plassering i Oslo sentrum, rett ved Klingenberg kino/Chat Noir.

 

 

De tror at mye av nøkkelen bak et vellykket konsept er så enkel, og så vanskelig, som god kundebehandling.

– Konseptene blir likere og likere. Det som til slutt skiller dem er god kultur og kundeopplevelse. Det har vi brukt svært mye tid på, både i rekrutteringsfasen og opplæring, samt et generelt fokus på at dette skal være et godt sted å jobbe, noe som smitter over på kundene, mener Berg.

Berg og Wahl angrer ikke på at det satset på ideen sin og nøler ikke med å anbefale det samme til andre.

– Det er veldig givende at vi hver eneste dag skaper gode kundeopplevelser og samtidig bidrar til å gjøre Oslo litt sunnere.

 

Går du med en gründer i magen, er rådet fra den grønne duoen følgende:

  • Gjør grundig research på ideen din.
  • Ikke vær redd for å ta kontakt med mennesker.
  • Jobb beinhardt.