Vil løfte Strømmen til nye høyder

Del : fbtw
– Vi ønsker at området skal bli en destinasjon som kan fungere som substitutt til aktivitetene i og rundt både Romerike og Oslo sentrum, sier senterdirektør Per Kristian Trøen.
Han mener det er på høy tid at både næringslivet og politikere begynner å se på Akershus og Oslo som en samlet region. Han påpeker hvor kort avstanden faktisk er og mener dette gir muligheter både for Oslo og sentrene rundt.
– De store sentrene rundt Oslo, som Sandvika, Ski og Strømmen, er faktisk et supplement til totaltilbudet i Oslo, sier Trøen. – Det burde ikke være snakk om enten eller, men både og.
Planlegger badeland
For å delta i kampen om kundene både fra Romerike og Oslo, jobber storsenteret kontinuerlig med utvikling av senteret, og Strømmen, som destinasjon. Fremtidens shopping handler om å tilby kundene inspirasjon og opplevelser, mener Thon-gruppen, som eier senteret. Derfor vil de nå bygge Østlandets beste badeland på storsenterets nabotomt.
– Vi tenker at dette kan bli et regionalt fyrtårn, på linje med Norges Varemesse, fotballklubben LSK og storsenteret, sier Trøen.
Trøen mener det er liten tvil om at det er et stort marked for et slikt badeland. Han påpeker at det bor over 170 000 mennesker på Nedre Romerike, og medregnet Oslo nord blir potensiell kundemasse stor.
Badelandet er prosjektert med gode gangforbindelser over  den lokale Sagelva , som gir god kontakt med storsenteret, noe som gjør badelandet til et tilleggstilbud til storsenterets kunder. I tillegg til badelandet er det også planlagt boliger og servicefunksjoner på den nesten 50 mål store tomta.
Eiendomssjef i Thon Eiendom, Gry Ingunn Flataker, påpeker at prosjektet foreløpig er på et tidlig stadium, men understreker samtidig at Olav Thon er klar på å starte bygging så snart den formelle prosessen er ferdig. Området er enda ikke omregulert, men kommunen er svært positive til planene, og går alt etter planen kan spaden sette i jorden i 2016.
God dialog med kommunen
– Vi tror dette kan bidra til en svært bra utvikling både for Strømmen og nærliggende områder, sier ordfører i Skedsmo kommune, Ola Jacob Flæten.
Han ser for seg at kommunen kan dra nytte av badelandet også for å avhjelpe kommunale plikter, som for eksempel svømmeundervisning i skolen.
Badelandet vil få en svært gunstig plassering, særlig med tanke på tilgang til kollektivtrafikktilbud. 
– I tillegg ligger det i umiddelbar nærhet parkanlegg og idrettsanlegg. Sammen med et badeanlegg vil dette bidra til å gjøre området til et svært attraktivt boligområde, tror ordføreren.
Vil tiltrekke seg Oslofolk
Strømmen storsenter har de siste årene ligget høyt på rangeringen over Norges 60 kjøpesentre, målt i omsetning. En posisjon Trøen mener et så stort senter naturlig bør inneha. I fjor hadde senteret en bruttoomsetning på 2,8 milliarder. En vekst på 7 prosent fra 2013. 
– Vi hadde et mål om å øke omsetningen fra 2,6 til 2,7 milliarder. 2014 var et tøft handelsår for mange, og vi tror 2015 blir like tøft. Det tar tid å få aksept fra forbrukerne og sørge for å bli et preferert innkjøpssted.
Nettopp dette har senteret jobbet mye med siden de gjenåpnet etter utbygging i 2012. Trøen tror mange potensielle kunder ikke er klar over senterets tilbud, og han tenker da spesielt på kunder bosatt i Oslo.
– Det er svært kort reisetid fra Oslo nord til Strømmen. Vi jobber derfor aktivt for å få Osloborgere til å se senteret som et reelt alternativ, forteller Trøen. 
Han mener senteret utmerker seg ved at de har flere, store butikker, såkalte «big anchors», som en XXL på 4000 kvadratmeter, G-Max på oppimot 3000 kvadratmeter og store elektrobutikker som Lefdal og Expert.
– Vi har også mange andre, store butikker med svært bredt utvalg, som for eksempel motebutikkene Follestad og Høyer, forteller Flataker.
Senteret har også hatt fokus på å legge til rette for lokale kremmere som har fått mulighet til å bygge opp nisjebutikker på senteret. Etter hvert som markedet oppdager flere og flere av disse, vil vi få en betydelig bedre totalutvikling
Feirer 30 år med opplevelser
Samtidig som det kontinuerlig tenkes utvikling, er det i år også tid for å feire årene som har gått. I mai i år er det nemlig 30 år siden Olav Thon klippet kjettingen, som symbolsk ble brukt ved åpningen av Storsenteret. 
– 30 år med inspirerende opplevelser skal selvfølgelig markeres, men hva det innebærer er foreløpig hemmelig, sier Trøen.
Nettopp inspirerende opplevelser har vært senterets røde tråd gjennom disse 30 årene. Når senteret tenker utvikling er det like mye fokus på å bli best på de små, men viktig tingene, som står i fokus.
– Vi vil være inspirerende både for de ansatte, leverandører og kunder. – Både i dag og i fremtiden skal kundene få det de forventer, og mer, avslutter senterlederen.