Vinn-vinn for både lærlinger og bedrifter

Del : fbtw

Opplæringskontoret for salg og reiseliv (OKSR), formidler søkere til bedrifter og iverksetter fagopplæring i bedrift. Til tross for at Covid-19 har gitt en uavklart situasjon for mange bedrifter, sporer kontoret nå optimisme blant bedriftseiere og butikksjefer som forbereder seg på at samfunnet kan åpne igjen.

– Til tross for et tidvis krevende og uforutsigbart 2020, kan vi se tilbake på et godt år og gode resultater. Vi har sikret rekruttering av lærlinger til nye og eksisterende medlemsbedrifter. Vi er også godt i gang med årets formidling til læreplassene hos medlemsbedriftene, og står som alltid klare med søkere til vg3- opplæring i bedrift. Formidlingen har vært særlig god innen dagligvare, forteller en optimistisk Marit E. Thomas som er daglig leder ved OKSR.

En av opplæringskontorets viktigste oppgaver er å heve kompetansen i handelen og gjøre det mulig for bedriftene å ta inn lærlinger. Vi deltar aktivt i formidling til læreplasser og har faste veiledningssamtaler og oppfølging under hele lærlingtiden, forklarer Thomas. Hun legger til at formålet til opplæringskontoret er å støtte bedrifter og lærlinger gjennom hele opplæringsløpet samt sikre og dokumentere lærlingens faglige progresjon.

Rachid Boukhansmar har gjennomført læretiden sin i salgsfaget hos Bunnpris Løren. Han var oppe til fagprøve og fikk resultatet «meget godt bestått». 

Fornøyd kjøpmann

Leder for dagligvaregruppen i OHF og kjøpmann i Spar, Claus Eriksen, er veldig fornøyd med å samarbeide med OKSR og forteller at han kom i kontakt med opplæringskontoret for ett år siden og har allerede tatt inn to lærlinger i sin butikk på Tåsen.

– Vi trenger flere dyktige og skolerte medarbeidere i vår bransje og lærlinger er ofte personer som virkelig vil jobbe i butikk og er derfor ofte engasjert og lærevillige. Ved å ta inn en lærling har man en unik mulighet til å bli godt kjent med en ny medarbeider, som man eventuelt kan tilby jobb etter læretiden. Samtidig er det er det en fin mulighet for lærlingen å vise seg frem, forteller Eriksen.

Spar-kjøpmannen er så fornøyd med ordningen at han gladelig anbefaler andre å gå inn på en lærling-ordning.

– Er man usikkert på hvordan man skal komme i gang, er OKSR en fantastisk partner som hjelper deg med det meste. Det eneste vi skal stå for er den praktiske opplæringen i butikk. Alt av papirarbeid og kurs underveis, tar OKSR seg av, uttaler Eriksen fornøyd.

Alexander Groth Sæther er 1. års lærling hos Spar Tåsen. Han liker jobben som lærling i dagligvare da arbeidsoppgavene er varierte og han lærer mye.

Om OKSR

OKSR, er opplæringskontoret for salg, kontor og administrasjon samt reiselivsfaget. De har i en årrekke vært en bidragsyter i fagopplæringen. Kontoret ble etablert i 1991 i samarbeid med Oslo Handelsstands Forening og har bidratt til rekruttering og opplæring i bedrift til sine medlemsbedrifter.

Kontoret tilbyr i dag fagopplæring i fagene salg, kontor og administrasjonsfaget og reiselivsfaget. Les mer på OKSR.no